Ръстът на продажбите на шведската модна верига Hennes & Mauritz AB (H&M) в България се забавя през последната финансова година. Последният отчет на компанията, публикуван днес, показва, че продажбите до края на ноември 2017 г. са нараснали едва с 9% на годишна база до 697 млн. шведски крони (71,2 млн. евро).
За сравнение, за финансовата 2016 г. компанията отчете ръст на продажбите у нас от 25% до 641 млн. крони (64,8 млн. евро).
Само за четвъртото фискално тримесечие H&M ръстът на продажбите у нас е дори по-слаб – едва от 6% до 191 млн. крони (19,5 млн. евро). Резултатът е доста по-нисък в сравнение със същия период на предишната година, когато компанията отбеляза повишение от 22%.
Прави впечатление, че на годишна база от съседните на България държави само Гърция бележи по-слаб растеж – едва от 3%, докато повишението в Румъния е от 12%, в Турция – 15%, а в Сърбия – 18%. И ако първите три страни имат доста повече магазини в сравнение с България (20 с един нов отворен за годината), съответно от 35, 56 и 70 магазина, то в Сърбия те са едва 12.
Компанията като цяло представи доста слаби резултати и планира едно от най-големите си затваряния на магазини, докато главният изпълнителен директор Карл-Йохан Персон активизира усилията да насочи в правилната посока веригата.
H&M планира да закрие 170 магазина тази година, макар че добавя нов формат, наречен Afound, в който ще се продават намалени стоки. Търговецът на дребно заяви, че ще инвестира повече в онлайн продажби и технологии и ще отвори нови магазини на пазарите, където все още се разраства, предава Bloomberg.
Акциите на H&M поскъпнаха с 2,7% в сряда в ранната търговия в Стокхолм. Те изгубиха над четвърт от стойността си през последните три месеца.
„Промените в индустрията са предизвикателство за всички и това ще продължи и през 2018 г.“, каза Персон.
Втората по големина модна верига в света по продажби наскоро срещна някои препятствия, отчитайки най-големия си спад на продажбите за тримесечие. Докато онлайн пазаруването се засилва, все по-малко хора посещават огромната мрежа от физически магазини на H&M. Компанията се опитва да намали инвентара си, който в края на годината се оказа по-висок от планираното, а H&M заяви, че ще разшири намаленията с до 2% през първото тримесечие, за да се освободи от него.
Спадът на продажбите накара Персон да се откаже от целта си за ръст между 10 и 15% за тази година, макар че тя остава в дългосрочен план.
Оперативната печалба на компанията се е свила с 14% до 20,6 млрд. крони (2,11 млрд. евро) за 12-е месеца до края на ноември. Анализаторите очакваха 20,4 млрд. крони.
Печалбата преди данъците за периода възлиза на 20,8 млрд. крони, което също сочи спад от 13,4%. Продажбите за годината обаче са нараснали с 4%.
За тримесечието обаче компанията бележи спад на продажбите от 4,07%, а на оперативната печалба – от почти 34% до 4,87 млрд. крони.
Имиджът на базираната в Стокхолм компания бе накърнен и от обвинения в расизъм заради негова реклама наскоро. H&M се извини за нея и предприе мерки, за да не допуска подобни грешки в бъдеще.
Въпреки спекулациите на някои анализатори, че H&M ще бъде принудена да намали дивидента си за пръв път от листването си през 1974 г., компанията запази плащането си за 2017 г. без промяна на ниво от 9,75 крони на акция.
Някои инвеститори продават акциите си на фона на опасенията, че компанията твърде бавно реагира на дигиталната промяна в индустрията. Didner & Gerge Fonder AB, един от най-големите акционери в H&M, призова за промени в управлението.