Нова вълна от китайски купувачи се появи, за да задвижи световната индустрия за луксозни стоки, събуждайки бурен ръст на продажбите след две години предпазливост, пише The Wall Street Journal.
Харчейки по-разточително на фона на процъфтяващ фондов пазар, китайските купувачи прахосват пари по време на екскурзии до Европа, у дома в Китай и все повече онлайн. Желанието им за луксозни стоки се върна, след като загрижеността за корупцията и терористичните атаки в Европа изчезна през изминалата година.
В световен мащаб покупките на луксозни стоки от китайски купувачи скочиха с 12% през миналата година до 84 млрд. евро според данни на консултантската фирма Bain&Co. Китайските потребители осигуряват 32% от покупките на луксозни стоки в света, което е ръст от 30% през 2016 г. Анализаторите очакват покачването да продължи тази година и дори да се ускори.
„Китай стана изключително динамичен", заяви Бернар Арно, френски милиардер, който е главен изпълнителен директор и главен акционер в луксозния конгломерат LVMH. Louis Vuitton отчете рекордни приходи и печалба през 2017 г., подкрепени от ръст на китайските продажби. Приходите за годината са за 42,6 млрд. евро, увеличение с 13%, а печалбата нараства с 29%.
Докато мегабрандовете като Louis Vuitton и Gucci остават сред любимите марки на китайските купувачи, те също така поглеждат и към други компании като Céline или Derek Lam.
Търсенето на нови марки отразява променящия се профил на китайски луксозни купувачи, обясняват анализатори и търговци на дребно. В сравнение с преди няколко години, днес купувачите са по-млади, по-вероятно са жени и са по-приспособени към модните тенденции.
За да се справи с китайското търсене, Galeries Lafayette, главна дестинация за китайските купувачи, откри втори магазин от другата страна на улицата на своя централен магазин в центъра на Париж, за да обслужва туристически автобуси, пълни с китайски купувачи.
Всички табели са на китайски и френски език. Новото място има за цел да освободи основния магазин на Galeries Lafayette за по-взискателни китайски клиенти, които обикновено пътуват в малки групи приятели и семейства и искат време да разледат, преди да купят.
Промяната на демографските данни спомогна за увеличаването на разходите. Хората, родени след приемането на политиката на Китай за едно дете през 1979 г., представляват все по-голям дял от потребителите. Те вече имат свои собствени работни места и могат да се възползват от помощта на двама родители, като си осигуряват по-голям разполагаем доход.
През изминалото десетилетие китайската луксозна консумация беше насочена по-скоро към подаръците, като практика беше да се подаряват висококачествени часовници, чанти, коняци и други аксесоари, които биха били подходящи на бюрократи и политици.
Но през 2012 г. китайският президент Си Дзинпин стартира антикорупционна кампания за премахване на лошата практика. Тогава правителството му разтърси така наречените „daigou“, професионални купувачи, които купуват луксозни стоки в чужбина и ги вкарват в Китай.
Терористичните атаки в Париж и други европейски търговски центрове, съчетани с по-слабата китайска валута, нанесоха още един удар върху потреблението на луксозни стоки в Китай. Глобалните разходи за скъпи покупки паднаха през 2016 г. за първи път от финансовата криза през 2008 г.
От началото на годината луксозните потребители на Китай започнаха да се приспособяват към новите правила. Страховете от тероризъм се понижиха, а нарастващите цени на акциите и цените на недвижимите имоти повишиха доверието им.