Продажбите чрез глобална електронна търговия се очаква да достигнат 4 трлн. долара през 2020 г. спрямо 1,6 трлн. долара през 2016 г. Онлайн продажбите в ЕС нарастват с подобни темпове. Въпреки че все повече европейци пазаруват онлайн, тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско, съобщава в бюлетина си Асоциация „Активни потребители“.
Ново изследване на Европейска потребителска организация (BEUC) и германската Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) показва, че това е така, защото потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка с покупката на глобалния онлайн пазар.
Анализът показва, че защитата на потребителите е значително по-ниска, когато пазаруваме от търговци извън ЕС. Най-общо изследването показва: липса на важна преддоговорна информация, която е нужна на потребителите, за да направят своя избор; - липса на достъпни методи за обезщетение (като извънсъдебни способи) при възникване на проблеми.
За да се справят с тези проблеми, потребителските организации предлагат: да се създадат механизми за информиране на потребителите, когато пазаруват онлайн извън ЕС (напр. създаване на контактна точка за информиране и съвети); да се разработят механизми за действие, ако нещо се обърка. Това изисква по-добро международно сътрудничество от националните органи.
Също така е възможно да се отвори системата на ЕС за алтернативно разрешаване на спорове и за търговци от трети държави, предлагат потребителските организации.