fallback

Как цената на една бира показва несъвършенствата на европейския пазар

Търговците и съответно потребителите още не могат да се възползват напълно от предимствата, които дава единният пазар

11:06 | 30.12.17 г.

Защо белгийците не могат да се напият дори и по празниците, разсъждава европейското издание Politico в свой коментар за цената на хранителните продукти и напитки в ЕС. В коментара е посочено решение на комисаря по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер срещу най-големия производител на бира в света - AB InBev, която е злоупотребявала с господстващото си положение на вътрешния си пазар.

Това дело показва едно - че европейският пазар все още е много фрагментиран, въпреки усилията на европейските институции.

В случая с Белгия екипът на Вестагер посочва, че пивоварната компания е блокирала възможността на супермаркетите в Белгия да внасят популярните бирени марки Jupiler и Leffe от Холандия и Франция, където цената им е по-ниска, защото има по-голяма конкуренция.

Така белгийците не само е трябвало да плащат повече за своята любима бира,но са били нарушени и основните предимства на единния европейски пазар - по-голям избор и по-ниски цени. От компанията бяха категорични, че нямат за цел да нарушават вътрешния пазар и ще "работят конструктивно с Европейската комисия".

Доставчиците обаче коментират, че практики като "ограничения на териториалното снабдяване" се използват от производителите, за да не позволят на търговците от една страна да търсят изгодни сделки от друга. Например търговците в Германия могат да се възползват от по-ниски цени заради по-големите количества, но търговците от Люксембург не могат да получат от тези стоки заради ограниченията на производителите.

Пример за такива ограничения са различните опаковки и различните рецепти за стоките в Източна и Западна Европа, обяснени от производителите с различни изисквания на националните органи и различните предпочитания на потребителите. Различните цени пък идват от различния стандарт на живот и данъците в ЕС.

Хората остават с впечатление, че производителите определят цените, но това не е истината - търговците ги определят, смята Валтер Геленс, председател на асоциацията BABM.

Търговците пък казват, че нямат много ходове, защото потребителите очакват определени марки на щандовете на магазините, допълва още Politico. За много от тях делото срещу AB InBev е еднократно и няма усилие от регулаторите за премахване на тези пречки пред единния пазар.

А ако се питате коя е любимата белгийска бира на Вестагер, ето и отговора й: "В Белгия има над 1000 видове бира, нямам фаворит".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:59 | 11.09.22 г.
fallback