Diageo, водеща световна компания за висококачествени напитки, в чиято колекция се включват Johnnie Walker, Baileys и Smirnoff, подновява договора си за дистрибуция на спиртни напитки на вътрешния пазар в България с Avendi Limited.
За да научим повече за пазара на алкохол в Европа и България, потребителските тенденции и защо двете компании решиха да подновят договора си, говорим с Ренато Юрич – генерален мениджър на Diageo, за пазарите на партньорите от Европа, Близкия Изток и Северна Африка.
Ренато Юрич работи в Diageo от януари 2015 г., когато се присъединява към компанията, за да ръководи един от най-големите пазарни региони в структурите на Diageo – пазарите на партньорите от Европа, Близкия Изток и Северна Африка. Този регион се състои от 60 държави на 3 континента в Континентална и Западна Европа, Източна Европа, Русия, Турция и ОНД, а от октомври 2017 г. и Близкия изток и Африка.
- За първи път ли сте България?
- За първи път бях София още през 1995 г. Тогава градът изглеждаше различно, всъщност беше средата на зимата, също като днес, късно вечерта и търсех приятно място да хапна и пийна нещо след изтощителното пътуване. Намерих малък ресторант и очаквах, че в такъв ден най-вероятно ще бъда единственият гост там, защото всеки си е у дома. За огромна изненада, когато влязох, видях, че поне 50 души говорят, пеят, танцуват, гръмко се провикват и се смеят. Те ме поканиха на масата и аз попитах какъв е случаят, като очаквах, че това е някакво специално семейно събитие. Грешах. Това бяха просто група приятели, които се бяха събрали заедно, за да се почерпят. Така бе първият път и от тогава, мислейки за България, винаги виждам гостоприемството, сърдечността и откритостта. Всеки път, когато съм тук, се уверявам че тези черти са дълбоко вкоренени в българската душа!
- Можете ли да кажете няколко думи за Diageo?
- Diageo е водещата световна компания за висококачествени напитки и една от най-добре представящите се компании. Успехът на Johnnie Walker, Guinness, Smirnoff, Tanqueray и много други доведе до създаването на нашата компания през 1997 г. Тази година празнуваме 20 години от основаването на Diageo, но всъщност работим с марки, които са фаворити по света от векове! Марки, които се предпочитат от потребителите в 180 държави, разнообразни в категориите си и на всякакви цени, за да се отговори адекватно на потребителското търсене.
- Как поддържате добрите си резултати?
- В Diageo всичко се корени дълбоко в нашите фантастични марки и нашите талантливи хора. Нашите сътрудници израстват по-бързо от бизнеса ни. Имаме над 11 000 талантливи асистенти, които продават нашите марки в 23 държави в Европа. Ние сме една жива и еластична компания, в която всеки има възможност да гради своята кариера на всеки етап от професионалното си развитие. През 2017 г. Diageo е обявена за 11-тото най-добро място за работа в света. Това е седмата поредна година, в която заемаме 8-мо място сред 25-те най-големи компании в световен мащаб. През изминалата година заехме 19-то. През 2016 г. Diageo бе поставен на 18-то място в списъка на LinkedIn на най-търсените глобални компании.
Амбицията ни е да бъдем най-добре представящата се, най-надеждната и уважавана компания за потребителски стоки в света и всеки ден работим, за да я постигнем, печелейки доверие и уважение, като гарантираме, че алкохолът може да бъде част от балансирания начин на живот. Ние направихме значителни инвестиции, за да се справим с употребата на алкохол от страна на непълнолетни, с шофирането след употреба на алкохол и с прекомерното пиене. Само през изминалата година подкрепихме 85 отделни програми в повече от 20 страни в цяла Европа, като програми, инициирани от Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България (за предотвратяване на употребата на алкохол от непълнолетни и шофиране в нетрезво състояние).
- Споделете няколко от най-важните неща за вашия бизнес на фона на пазара на спиртни напитки в Европа?
- Diageo Europe осъществява 25% от всички продажби на Diageo, които през 2016 г. са нараснали до 2.5 милиарда. Ежедневно в цяла Европа нашите брандове са в центъра на 3 милиона събития. В Европа всеки месец работим директно със 100 000 бара, ресторанта, магазина и супермаркета, като им помагаме да растат и да развиват бизнеса си.
В последната финансова година (приключваща на 30 юни 2017 г.) нетните продажби в Европа са нараснали със 7%, като Johnnie Walker, Baileys и Captain Morgan се представят много добре. В повечето страни в Европа Tanqueray имаше двуцифрен ръст, а Reserve продължи с 9% нагоре.
- Колко важна е България за Diageo?
- През последните 16 години Diageo работи в България в партньорство с Avendi Limited. Бизнесът ни потръгна още от първите дни, защото България има голям потенциал да осигури пазарни възможности и в същото време печели със социалната култура, която много приляга на мисията на Diageo: "Да се радваме на живота всеки ден и навсякъде".
Това, което е особено важно за амбицията ни за дългосрочни бизнес резултати е, че през последните години в България се наблюдава стабилен растеж на БВП (3.5% за последователните години до 2016 г.), намаляване на безработицата (7.6%), висок ръст на реалните заплати и растеж на силно потребителско търсене. Смятаме, че това са основополагащи условия за утвърждаване на средната класа и заможните потребители в страната, които ще празнуват малки и големи поводи, вдигайки наздравица с чаша Johnnie Walker, пинта Guinness или изберат измежду многото други марки, които Diageo може да предложи.
- Какви са впечатленията ви за най-важния пазар на алкохол и потребителските тенденции в България и може ли да ги сравните с по-широките тенденции в Източна Европа?
- Общият пазар на алкохолни напитки в България, според последните данни на IWSR (2016) се състои от 71.8% бира, 17.3% вино и 10.9% спиртни напитки. Когато разглеждаме тези три категории алкохол, интересно е да се види тенденцията от последните 3 години. От 2014 г. насам потреблението на бира в България намалява с 1.9%, докато това на вино и спиртни напитки се е увеличило (вино с 1.6% и спиртни напитки с 0.3%).
Що се отнася до пазара на спиртни напитки и по-специално категориите вносни спиртни напитки, което касае Diageo – най-голямата категория в България е уискито, а втората – водката. Тук, отчитайки динамиката, отново в перспективата на тригодишната тенденция от 2014 г. до 2016 г., можем да забележим, че категорията водка в България е намаляла с 3.4%, докато категорията уиски е нараснала точно със същия процент (+3.4). Също така наблюдаваме интересна тенденция в България, която е традиционно винена страна – през последните години потребителите започнаха да преминават от вино към различни категории алкохолни напитки, по-специално ликьорите (включително Baileys) и джина (в това число Gordons и Tanqueray).
Уискито в България най-често е избор на 35-45-годишни мъже с високо образование и високи доходи. Това, което може да се отбележи, ако искаме да сравняваме средните потребители на уиски от Източна Европа и България, е, че в България имаме малко по-голяма група от жени, които пият уиски, отколкото в други източноевропейски страни (36% са пиещите уиски жени в България, а в Европа - 32%).
Средният потребител на ликьор в България са жени, на възраст между 19 и 34 години, с високо образование и високи доходи. Групата на потребителите на ликьори е забележимо по-заможна отколкото в други европейски пазари (68% в България, 44% в други страни от Европа).
Питате къде пият потребителите? Тук числата от България са идентични с другите страни в Европа – потребителите пият повече вкъщи, отколкото в питейни заведения. В България – 69% вкъщи, а 31% – извън дома (в сравнение със съответно 63% и 37% в Европа)
- Защо Diageo реши да поднови договора за дистрибуция в страната с Avendi?
- Diageo работи с Avendi Limited в България с последователно годишно увеличение на обемите и пазарните дялове на всички марки през последните 16 години. Avendi получи наградата Diageo Distributor за 2005 г. и 2010 г. сред европейските партньори. Дългосрочното и успешно сътрудничество между двете компании в България доведе до петнайсетократно увеличение на бизнеса със спиртни напитки на Diageo и Avendi в страната от 2001 г. насам. Avendi успешно приложи бизнес модела на спиртни напитки в България, стана безспорен лидер във вноса на спиртни напитки, с 35% пазарен дял в категорията "уиски" и натрупване на непропорционално високи дялове за марките на Diageo Reserve. По време на сътрудничеството с Diageo Avendi се превърна в най-големия пазар в района Diageo Europe Partner Markets.
Сигурни сме, че България е пазар с огромни възможности и светло бъдеще. Така че Keep Walking, България, за да могат българите да се радват на живота всеки ден и навсякъде!
Diageo е водещата световна компания за спиртни напитки с изключителна колекция включваща Johnnie Walker, Baileys, Smirnoff, Guinness, J&B, Captain Morgan, Gordons и Tanqueray. Diageo търгува на около 180 пазара по света и е регистриран както на Нюйоркската фондова борса, така и на Лондонската фондова борса. За повече информация относно Diageo, неговите сътрудници, брандове и работни планове посетете www.diageo.com и www.DrinkIQ.com
Avendi е водеща компания в България, специализирана в маркетинга и дистрибуцията на потребителски стоки с годишен оборот от 138 милиона лева. Дистрибутор на водещи международни марки, сред които са Baileys, Bushmills, Captain Morgan, Dom Perignon, Efes, Guinness, Hennessy, Hellmann's, HiPP, J&B Rare, Johnnie Walker, Knorr, Kotanyi, Lipton, Moet&Chandon, Monin, Nestle Purina, Perrier, Sanpellegrino, Smirnoff, Tabasco, Vittel. Avendi е част от ВМ Финанс Груп, състояща се от 11 компании. (www.vmfgroup.com)