fallback

Южноафриканските крафт бири - предизвикателство за стария ред

Все повече занаятчийски пивоварни се опитват да наложат продуктите си в Южна Африка и извън страната

22:31 | 17.11.17 г.

"Планираме да изнасяме за Съединените щати", хвали се Лука Тули, съсобственик на занаятчийската пивоварна Zwakala в южноафриканската североизточна провинция Лимпопо, пред AFP.

"Надяваме се през идните две до три седмици да изпратим пълна партида бира", допълва той, стоейки пред пивоварната си и наблюдавайки отвисоко реката, която осигурява кристалночистата вода за бирата му тип "ейл".

Южна Африка е известна по целия свят с износа си на вино, но изостана доста от манията по крафт (занаятчийската) бира, която се наложи в САЩ, преди да стане бум във Великобритания, Германия и на други места.

Биреният пазар е доминиран от южноафриканската пивоварна компания South African Breweries (SAB), която е по-позната с леката си бира (т. нар. лагер) на достъпни цени, популярна в по-бедните население места.

Над четири от пет бири, продавани в "нацията на дъгата", се правят от SAB, но все по-голям брой занаятчийски пивоварни се опитват настойчиво да сложат творенията си в ръцете на пиячите в Южна Африка и извън страната.

Крафт ейл се отличава от бирата лагер, предназначена за масовия пазар, с по-занаятчийския си процес на производство, по-малкия производствен цикъл и иновативните вкусове.

Компанията за пазарни анализи Grand View Research e изчислила, че глобалният пазар на крафт ейл може да достигне 500 милиарда долара до 2025 година - шест пъти повече спрямо 2015 година.

Zwakala приключва сделка с южноафриканския гигант за люто пиле Nando's за снабдяване на ресторантите от веригата в САЩ с бира с вкус на хмел ръчна изработка - голям пробив за тяхната дейност.

"Стремим се също да изнасяме бирата си за Зимбабве и за Замбия и Китай", казва 28-годишният Тули. "Износът скоро ще бъде доста голям пазар", прогнозира той.

"Бели, брадати хипстъри"

И докато южноафриканската крафт бира прави първи стъпки за утвърждаването си в чужбина, ръчно изработеният ейл набира популярност у дома, превръщайки се в нишов първокласен пазар.

В момента само 3% от продаваните бири идват от занаятчийски пивоварни, но тази цифра е нараснала над три пъти от 2013 година и се очаква да се повиши до 10% до 2022 година, според браншова статистика. В САЩ крафт бирата е достигнала пазарен дял от 21%.

Един от начините за осигуряване на достъп до вътрешния пазар ще бъде да се пробие сред процъфтяващата средна класа на тъмнокожите.

"Индустрията все още до голяма степен е от бели, брадати хипстъри", уточнява 32-годишният Цикве Молобай, който управлява крафт марката Stimela.

"Случвало се е на фестивали някой да каже: "Ама ти си черен, какво знаеш ти за бирата?". Аз обаче съм дебелокож", разказва той.

Въпреки предизвикателствата мечтата му е да разработи бира, която да привлече чернокожи професионалисти като самия него, които агресивно са пласирали първокласни продукти като шампанско, но са имали слаб досег с крафт ейл.

Местните пивовари се стремят да привлекат и бирените ентусиасти и туристите със своите чудати концепции.

Йоханесбург приютява първата в Африка летищна пивоварна, която се управлява от семейство Скосана и отвори врати за пътниците през 2015 година.

Локалната пивоварна, която се вижда от минаващите самолети, прави месечно по 3000 литра крафт бира, сред която тъмна, бяла, пилзнер и индийски пейл ейл (IPA).

"Дори собственикът бе развълнуван преди откриването", отбелязва 57-годишният председател на ръководството Брайън Скосана.

Пивоварната Zwakala в Лимпопо е и туристически обект в сърцето на регион, известен с посетители от страната и чужбина.

В крак с новите тенденции

"Доста американци минават оттук и доста холандски туристи се спират. Това е пазар, към който искаме да се целим", посочва Тули.

Грета Едуардс, на 67 години, е доведена в пивоварната от съпруга си, за да празнуват рождения й ден.

"Това е много притегателно изживяване за чуждестранни посетители. То е като да опиташ френско шампанско, за да го сравниш с пенливо вино", коментира тя.

Само че не всичко, което блести, е злато, предупреждава Луси Корн, която управлява блога Brewmistress, списващ хроника на възходите и паденията на южноафриканската бирена индустрия.

"Сега в Южна Африка има около 200 пивоварни и ако вляза в магазин с бири от всички тях, вероятно бих рискувал парите си за максимум 50", казва тя.

Водещи пивовари също се заканват да навлязат на неразработения пазар.

Неотдавна холандският бирен гигант Heineken грабна една от най-емблематичните марки южноафрикански крафт бири - Soweto Gold.

За да не остане по-назад, SAB е разработила своя собствена гама от занаятчийски бири.

В едно от огромните си съоръжения за производство на бира край Йоханесбург майсторът пивовар Уорън Визе се гордее с триото крафт бири, които той ръчно прави, за разлика от техните еквиваленти тип лагер.

"Нашите бири са достатъчно различни, за да изпъкнат и достатъчно хубави, за да се харесат на познавачите, ако пък крафт бирата е новост за вас, то това е добър трамплин", обяснява той.

И докато SAB има дълбоки джобове, за да експериментира и да дадат своя отговор на крафт феномена, Луси Корн призовава към предпазливост начинаещите авантюристи, преследващи печалба.

"Има и такива, които се водят по новите тенденции и си казват "всички отварят крафт пивоварна, и аз ще направя същото", отбелязва тя. "Тези младежи няма да оцелеят", предупреждава тя.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:20 | 14.09.22 г.
fallback