Южноафриканците се пренасочват все повече от вносните големи брандове уиски към редица създавани в страната марки бренди, предава Ройтерс.
Тенденцията, подхранвана от икономическата стагнация, която задушава разходите, доведе до първото увеличение на покупките на бренди от повече от десетилетие и до спад на продажбите на по-скъпото уиски.
Това е неочакван обрат за страна, към която мултинационалните компании Pernod Ricard и Diageo се насочиха заради възможностите за голям растеж на техните марки уиски и от години се радват на скок на продажбите сред развиващата се средна класа. Pernod Ricard продава повече Jameson в Южна Африка, отколкото в която и да е част на света освен САЩ.
Брендито все още изостава от своя конкурент в надпреварата за спиртна напитка номер едно с известна разлика – 32 млн. литра продадени годишно спрямо 39 млн. литра уиски. Но разликата е намаляла почти наполовина от 2014 г. насам.
"В кварталното заведение двойно бренди се предлага на същата цена като единичен Jameson”, коментира 36-годишният Фред Бестър, който е консултант по продажби за технологични стартъпи в Йоханесбург. „Ето защо сега пия бренди“.
И все пак международните компании отвръщат на удара. Те променят фокуса си към по-достъпни марки уиски.
Pernod Ricard не разкрива резултати по страни, но посочва, че брендито отнема от пазарния ѝ дял в Южна Африка заради по-ниската си цена.
Холивудският актьор Дон Чийдъл може да бъде видян как отпива Chivas Regal на голям билборд, разположен на един от най-натоварените пътища в страната.
Pernod Ricard също залага на по-сериозна маркетингова компания за своя по-достъпен премиум бранд Ballantine’s. Тя се опитва да привлече потребителите с „подаръчни пакети“, коментират от фирмата – обикновено с безплатна стъклена чаша или две при покупка на бутилка.
Британската Diageo, която е играч номер едно на пазара, отчита 6% спад на обема на продаденото уиски за миналата година. Но твърди, че тази година се възползва от пускането на Johnnie Walker Green Label в страната, който е по-достъпен от Blue Label. За сравнение той струва 47 долара, а Blue Label – 160 долара.