Вносът на парфюми и тоалетна вода в Русия е нараснал значително през първото полугодие на 2017 г. в сравнение със същия период на миналата година – с 31% в парично изражение (187 млн. долара) и с 19% в натурално.
Експерти обясняват тенденцията с укрепването на личните и семейните бюджети, в които остават средства за покупки, които не са от първа необходимост, информира „Известия“, като се позовава на данни от митниците.
В парично изражение обемът на внесената тоалетна вода през първото полугодие е 43 пъти повече в сравнение с парфюмите. За шестте месеца са внесени парфюми за 4,1 млн. долара и тоалетни води за 182,8 млн. долара.
Общото тегло на внесените парфюми се е увеличило със 77% до над 172,6 т, а на тоалетна вода с 18% до над 6,2 хил. т.
Постоянен лидер сред доставчиците е Франция, откъдето са внесени аромати за над 98,7 млн. долара. За сравнение, от Великобритания, която е втори по големина доставчик на парфюми в Русия, е внесена продукция за 23,5 млн. долара за шестте месеца. Сред петте най-големи доставчици са още Италия, Испания и Швеция.
На пазара се наблюдават нови тенденции в потреблението, каза генералният директор на Avon в Русия и Източна Европа Елена Старкова. Расте търсенето на неголеми опаковки, които са по-привлекателни от гледна точка на цените.
Руснаците се стремят да купуват в неголеми опаковки не само вносна, но и местна продукция. Затова производителите пускат включително миниатюрни флакони по 1,5 милилитра.
Така хората могат да купят евтино определен продукт, а, след като спестят пари, да си вземат желания аромат в по-голяма опаковка, казва Оксана Чернишова, президент на Гилдията на парфюмерите, която обединява руските производители.
Увеличението на обема може да е следствие и от купуването на по-евтина продукция във флакони от дебело стъкло, казва Вадим Зуйков, президент на Националната търговска асоциация. Освен това според него пазарът "изсветлява", благодарение на работата на правоохранителните органи.
Динамиката при вноса на парфюми е свързана с общото увеличение на търсенето на нехранителни стоки през 2017 г., казва Георгий Остапкович, директор на Института за пазарни проучвания.
Според него е приключила тенденцията за спад на доходите, наблюдавана от 2014 г., а заплатите растат. По-рано потребителите са отлагали покупките на стоки, които не са от първа необходимост, а от началото на 2017 г. натрупаното търсене започва да се усеща, смята той. Освен това по думите му има и неголям ръст при потребителското кредитиране.
Разликата в обемите на внесените парфюми и тоалетна вода той обяснява с търсенето основно на по-бюджетни стоки.