Американската верига пицарии Domino’s Pizza е една от най-успешните борсови истории за последното десетилетие. Толкова успешна, че веригата вече е листната на различни места – в САЩ, Великобритания, Австралия, Индия и Мексико, пише Quartz.
Всички франчайзи плащат отчисления от продажбите си на компанията майка – Dominos’s Pizza в САЩ, чиито акции са повишили стойността си с около 1500% от първичното публично предлагане през 2004 г. В рамките на същия период S&P 500 е нараснал с около 120%.
Франчайзът на Domino’s Pizza в Турция, Русия, Азербайджан и Грузия, наречен DP Eurasia, сега планира да се присъедини към британския бизнес и да се листне съвсем скоро на борсата в Лондон. Групата управлява около 500 обекта в Турция и 80 в Русия.
Поглеждайки към последните 10 години, бизнесът на Domino’s в Австралия, известен като Domino’s Pizza Enterprises, се радва на най-добра възвръщаемост сред франчайзите. И въпреки че това прави акциите на останалите да изглеждат скучни, на фона на тяхното представяне книжата на всички франчайзи са увеличили стойността си поне два пъти през последното десетилетие.
Въпреки силната международна експанзия на Domino’s Pizza нейните корени са изцяло американски. Двама братя основават фирмата в Мичиган през 1960 г., теглейки заем за 900 долара. По-късно, през 1998 г., Bain Capital на Мит Ромни придобива фирмата и генерира около 500% възвръщаемост на инвестицията.
Други ще се надяват на същия късмет, когато парче от империята на Domino’s бъде сервирано на инвеститорите следващия месец.