Lavazza - най-голямата италианска група за производство и търговия с кафе по продажби, може да похарчи до 2 млрд. евро за придобивания, за да продължи с глобалните си амбиции бързо да консолидира индустрията, доминирана от швейцарската Nestle и Jab, коментира Financial Times.
Антонио Баравале, главен изпълнителен директор на семейната компания, заяви във вторник: „Ако искаме да бъдем независими в този голям процес на консолидация, има само една възможност – да растем. Или продаваш, или растеш, няма друга алтернатива“.
Баравале каза, че Lavazza проучва потенциални придобивания, докато в същото време инвестира в ръст на продажбите. Базираната в Торино компания, основана през 1895 г. от Луиджи Лаваца, е третата по големина компания в света за производство и търговия с кафе от гледна точка на продажбите на дребно, според Euromonitor. Това е постигнато след серия от придобивания, включително в Дания и Франция.
Със само 3% от глобалния пазар обаче компанията, макар и на трето място, е доста зад Nestle и JAB, които заедно контролират повече от една трета от него, показват още данните на Euromonitor.
“През следващата година ще можем да проучим други възможности“, казва Баравале, добавяйки, че целта на групата е да постигне приходи от 2,2 млрд. евро през 2020 г. с помощта на придобивания.
Lavazza има нетни парични потоци от 700 млн. евро и ще може да привлече 1,5 млрд. евро, получавайки по този начин възможност за потенциални сделки до 2 млрд. евро, казва Баравале. „Имаме достатъчно пари за харчене по пътя си преди да обмислим първично публично предлагане (IPO)“, допълва той.
JAB, инвестиционна компания на милиардерското австрийско семейство Рейман, е похарчила 30 млрд. евро през последните 4 години за придобиването на марки за кафе, включително Keurig Green Mountain и Jacobs Douwe Egberts.
Баравале признава разликата в размера, но казва: „Има пространство за независима трета група. Щастливи сме, че притежаваме един от малкото потенциални глобални брандове за кафе. Намираме се в луксозната част на пазара и в сегмента на еспресото, където процъфтяваме“.
Придобиването на Carte Noir – най-големия френски бранд за търговия с кафе на дребно, от Lavazza е подкрепило приходите на групата с 29% до 1,9 млрд. евро през 2016 г. спрямо 2015 г., заяви компанията във вторник, обявявайки годишните си резултати.
Новите продукти подкрепят органичния растеж до 4% без да се включват придобиванията. Оперативната печалба се увеличава с 34% до 46 млн. евро.
Когато Баравале, бивш изпълнителен директор на автомобилния производител Fiat и групата за напитки Diageo, пое поста през 2011 г., 30% от продажбите идваха от извън Италия. Този дял е достигнал 60% през миналата година.
Делът на Lavazza на местния ѝ пазар е нараснал леко до 41%. Макар и съмнително, компанията може да се изправи пред конкуренция, след като американската верига Starbucks реши да отвори първото си кафене в Милано.
„Конкуренцията вдига летвата за всички“, каза Баравале, добавяйки, че глобалното разширяване на Starbucks е положително за групата. „Много съм щастлив, че Starbucks отваря навсякъде, тъй като все повече хора се насочват от инстантното кафе към еспресото“, допълва той.