Традиционно фалшивите стоки имитират по-луксозни продукти, но в последно време превземат и други области като лекарства, козметика, детски играчки, обувки или автомобилни части. Те стават все по-лесно достъпни благодарение на онлайн търговията, предупреждава Европейският потребителски център.
Фалшивите стоки могат да са вредни за здравето и безопасността и крият финансови рискове за потребителите. Освен това може да има и санкция, казват експертите.
Европейските потребителски центрове получават всекидневно жалби от потребители, които, съзнателно или не, купуват фалшиви стоки. Какви са рисковете в тези случаи:
- Качеството на фалшивите стоки не е гарантирано. Те могат да крият рискове за здравето. Играчки, лекарства или козметика могат да съдържат вредни съставки.
- Митническите служби могат да намесят и да унищожат поръчката с фалшива стока.
- Към кого да се обърнете, ако вашите фалшиви стоки се развалят? Търговците, които продават фалшиви стоки, не са склонни да спазват правото на двугодишна гаранция в ЕС.
За да избегнат фалшиви стоки в интернет, потребителите могат да проверят идентичността на продавача, мненията на други потребители, обявените права на потребителите, да преценят като цяло визията на сайта. Добре е да обърнат внимание на цените и изображенията.
Могат също да проверят в официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък. Какво да правите, ако сте купили фалшиви стоки? - Свържете се с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата.
- Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата.
- Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата.