Нещо интересно се случва в модната индустрия през последните няколко години: т.нар. благоприлична мода започна да става все по-популярна. Дизайнери и търговци на дребно създават облекла, които често са малко по-дълги и по-свободни и са с малко по-високо деколте.
А това е добра новина за нетърпеливо поколение млади жени, които искат да изглеждат страхотно, докато в същото време уважават религиозните си ценности, коментира Bloomberg.
Burberry, DKNY и други брандове представиха специални колекции за Рамадан и то навреме, за да съвпаднат със свещения за мюсюлманите месец. Uniqlo продава линия на британския дизайнер Хана Таджима, описвана като комбинация от „съвременен дизайн и удобни платове с традиционни ценности“. А миналия месец събитие, рекламирано като първата седмица на „благоприличната мода“, бе проведено от Saatchi Gallery по време на Седмицата на модата в Лондон.
Зад тази промяна във вкусовете и предпочитанията стоят няколко непрофесионални дизайнери и блогъри, които трупат милиони последователи в социалните медии и привличат вниманието на големите брандове.
„Не е като да започнахме да носим хиджаб сега“, казва 24-годишната Марая Идриси, която през 2015 г. стана първата жена с хиджаб в рекламна кампания на H&M. “Тази индустрия съществува от много дълго време, но досега не са я забелязвали“, посочва тя.
Това явно се променя, след като блогърите доказаха, че могат да привлекат милиони последователи.
27-годишната Дина Торкиа започва да публикува собствените си модели на дрехи във Facebook преди пет години, но хората са продължили да я питат как да носят хиджаб. Тя се възползва от YouTube, където показва на хората как да създадат „обемен“ стил. В едно от видеата тя показва на зрителите 20 различни начина да вържат шал.
„Мислете за това като за прическа“, казва тя. „Както на хората им омръзват прическите им, така и на нас ни омръзват стиловете, по които носим хиджаб“, допълва тя.
Торкиа, известна като Дина Токио за своите 1,1 млн. последователи в Instagram и над половин милион абонати в YouTube, има блог за това как открива дрехи, които отразяват религиозните ѝ ценности чрез благоприличен начин на обличане. Тя вече е представила собствена линия и работи с няколко бранда, включително с луксозните търговски центрове в Лондон Liberty и Harvey Nichols, както и с френската къща за луксозна мода Lancome.
Пазарът е налице от години. По оценки през 2015 г. мюсюлманките са похарчили 44 млрд. долара само за „благоприлична“ мода, сочи доклад на Thomson Reuters. Мюсюлманите формират 23% от населението по света, като според прогнозите на Pew Research Center до 2050 г. то ще се увеличи до 29,7%.
Религиозните жени – не само мюсюлманки, но и еврейки и християнки, от дълго време срещат трудности в намирането на дрехи, които са както скромни, така и модерни. Рабиа Заргарпур, един от първите дизайнери в тази част на модния свят, казва, че когато е започнала да носи шал на главата си през 2001 г., тя е черпила вдъхновение от певицата Ерика Баду, която не е мюсюлманка. През 2009 г. Заргарпур отваря онлайн магазин, за да продава своите модели, включително блузи с дълъг ръкав и туники, които покриват бедрата.
Заргарпур – или Rabia Z, както е известна, показва първата си колекция през 2007 г. на Международната седмица на модата в Дубай. Големите търговци на дребно започват да се свързват с нея, но тя казва, че според нея те не са били готови да предприемат стъпката. „Регионалните магазини бяха супер развълнувани, защото знаеха, че колекцията ще се продава добре“, казва тя. „Но когато отидех в централата, там винаги се колебаеха. Казваха „О, сега сме заети с други проекти“, но знаех, че става въпрос за хиджаба“, допълва тя.
По времето, когато Торкиа започва да публикува моделите си във Facebook, част от днешните най-известни модни блогъри започват да се изразяват онлайн. Базираната в Кувейт 27-годишната Аша ал-Фарадж започва блог през 2012 г. и бързо става един от най-влиятелните модни блогъри в региона, привличайки над 2,1 млн. последователи в Instagram.
Ал-Фарадж работи с няколко луксозни марки, но последното ѝ сътрудничество е с онлайн търговеца на дребно Net-a-Porter, за който за пръв път подсказва онлайн, когато позира с чанта Gucci.
Роби Синклер, редактор женска мода в компанията за прогнозиране на тенденциите WGSN, казва, че отвъд потенциала за растеж на продажбите компании целенасочено се опитват да се откроят, отправяйки дръзки послания, които може да се насочат към политиката.
Nike представи две реклами през февруари с жени, носещи хиджаби. Компанията промени и описанието си в Twitter: “Ако искаме да бъдем равни в спорта, трябва да бъдем равни навсякъде“. Втората реклама на компанията таргетира Близкия изток и представя пет спортистки от региона.
Синклер казва, че е въпрос на време още компании да включат подобна мода в колекциите си. „Всяко нещо съществува само като идея, докато някой не я осъществи“, казва той.
Но тук става въпрос за нещо повече от шалове за глава. Макар че събитието в Лондон привлече основно мюсюлманки, Торкия смята, че „благоприличната“ мода може да бъде за всички. „Мисля, че трябва да извадим мюсюлманското от нея“, казва тя. „Сигурна съм, че всяка религия насърчава благоприличието“, допълва тя.