Ryanair е водещата нискотарифна авиокомпания по медийно отразяване в България, надминавайки най-големите си конкуренти Wizz Air и еasyJet.
Това показва ново проучване на българската агенция за медийни анализи Perceptica. То обхваща периода 1 юни – 31 октомври и отчита споменаванията на трите най-големи нискотарифни компании в България Ryanair, easyJet и Wizz Air.
Ryanair доминира медийното пространство, заемайки 42% от общия брой споменавания спрямо 41% за Wizz Air и 17% за easyJet. Основната причина за големия брой публикувани статии в традиционните медии и коментари в социалните мрежи са намаленията и промоциите, които ирландската компания пуска в страната. Интересен факт е, че през летния сезон (юни-август) компанията заема почти 50% от медийния разговор още преди да е стартирала официално базата си в България.
През разглеждания период Ryanair събира 16% позитивни мнения и само 4% негативни спрямо 80% неутрални. Интересът към компанията се дължи на постоянните промоции и ниските летни цени на билетите след решението за Brexit. Най-поляризирани са коментарите за политиката на авиокомпанията по отношение на безплатния багаж.
От една страна потребителите одобряват възможността да бъдат качени две чанти на борда безплатно, но от друга се критикуват високите цени на чекирания багаж, които понякога надминават дори цената на билета. В традиционните и социалните медии цените на билетите и промоциите събират по 72% и 62% одобрение, респективно.
Най-големи критики потребителите отправят към обслужването на клиенти – въвеждането на по-кратък период за безплатно чекиране (само 4 дни преди полет) и проблемите при онлайн резервацията (честата недостъпност на уебсайта на компанията по време на промоции).
През анализирания период Wizz Air е втората по брой споменавания нискотарифна компания, оперираща в България (41% от общия брой коментари). Потребителите най-често сравняват Wizz Air с Ryanair, която е описвана като най-голяма нейна конкуренция на пазара заради идентичните дестинации и по-ниски цени. Една от най-споделяните новини е свързана със стартирането на линиите Катания-София и Кутаиси-София, както и възобновяването на вътрешната линия София-Варна. Водеща тема за Wizz Air е обслужването на клиенти, което събира и най-голям дял негативни споменавания (24%). Негативните мнения идват от коментари, свързани с закъснения на полети и неинтуитивния интерфейс на новия уебсайт на компанията. Към позитивния тон за компанията допринасят и ниските цени на билетите (26%) спрямо 10% негативни и 63% неутрални.
Третият по брой споменавания нискотарифен авиопревозвач easyJet отчита едва 7% подкрепа от страна на социалните мрежи и 13% негативни коментари. Голяма част от хората не заемат конкретна позиция (80% неутрални мнения). Най-обсъжданите теми, свързани с easyJet, са последиците за авиокомпанията от референдума във Великобритания, възможностите за напускане на страната, стачките на служителите в сектора, опасностите за авиоиндустрията заради тероризма, както и статистически данни за броя превозени пътници в България.