Пазарът на премиум уискита и на световно ниво, и в България все по-бързо се разраства. За да инвестира успешно в този пазарен сегмент обаче, човек трябва да има не само знания и умения, но и страст. Това коментира Николай Тодоров, мениджър Premium Spirits на Кока Кола Хеленик Ботълинг Къмпани, официален вносител на бранда Macallan в България, по време на представянето на ексклузивното уиски Macallan in Lalique VI “Peеrless Spirit”.
Macallan in Lalique VI “Peеrless Spirit”, с цена от 65 хил. лева, е последното уиски от колекционерската серия The Macallan in Lalique “Six Pillars Collections”, създадена в партньорство между шотландската бутикова дестилерия за сингъл малц The Macallan и френската компания за ювелирен кристал Lalique.
През последните 10 години, серията The Macallan in Lalique пуска общо 6 издания, всяко в уникална бутилка, и се превръща в най-скъпо продаваната уиски серия някога. Нейният финален щрих е The Macallan in Lalique VI “Peеrless Spirit”, или иначе казано - Неподражаем дух.
“Peеrless Spirit” е лимитирано до едва 450 кристални декантера, всеки с индивидуален номер, като за Източна Европа е отредено едно и то идва именно в България. Ексклузивното уиски вече е намерило своя купувач в страната. Въпреки това ще бъде изложено, но не и отворено, по време на Whiskey Fest Sofia 2016 между 28 и 30 октомври в София.
На глобално равнище общият годишен темп на нарастване на пазара на спиртни напитки през последните пет години се забавя средно между 1% и 2%. В този цялостен пазар обаче има категории – value, standard, premium, super premium и ultra premium. Спадът се генерира изцяло в първите две категории, докато premium и ultra сегментите отбелязват ръст от 3-4%, а ultra категорията – с над 7%, коментира Тодоров.
"В Бъглария цифрите са още по-драстични", заяви той. "Последните пет години ultra и super категориите растат с двуцифрен, дори трицифрен процент, т.е. у нас се заражда култура към по-редки и скъпи уискита".
Растежът на този пазар се дължи от една страна на усилията на играчите, които се опитват да създадат подобна култура, а от друга - на все по-голямото търсене на неща, които кара консуматорът да се чувства специален и да се отличава, коментира той.
"Ако погледнем 5-10 години назад, има определени бутилки уискита, които тогава са стрували на рафта 43 долара, но днес могат да струват 934 долара, т.е. само в рамките на няколко години възвръщаемостта е уникална", заяви Тодоров.
Преди 5-6 години някои хора осъзнават, че няма как тази тенденция да спре, а интересът ще върви все по-нагоре. Именно по това време се появяват и големите играчи, които идват от Азия – Сингапур, Хонконг, Китай и Тайван – места, където богатите хора наистина искат да покажат статус, купувайки много скъпи и луксозни неща.
Там започва и създаването на 6-тата категория уиски, която е т.нар. „exclusive”. Тя се отличава с това, че продуктите наистина са много редки, в много ограничени серии, като често не прехвърлят 500 бутилки. Те са добре установени и познати марки, а продуктите идват и в специални опаковки, които са ръчно правени, т.е. "не само напитката е безценна, но и самата бутилка е истинско произведение на изкуството", разказва Тодоров.
Колекционерството и инвестирането в уиски става все по-голямо и се стига дотам, че се създават цели борсови индекси, които следят хилядата най-търгувани уискита по аукциони – Rare Whiskey Apex Index. Той се създава в края на 2010 г. и оттогава насам отчита ръст от 742%.
Според Тодоров хората с най-големи познания си правят инвестиционни фондове. "Тъй като някои от тях нямат или не искат да работят със собствени средства, но пък искат да използват знанията и страстта си към уискито, привличат инвеститори", допълва той. Един такъв фонд е набрал за три месеца 6 млн. долара и е постигнал средна доходност от 27%.
Най-големите търгове са в Хонконг и в Сингапур, където на един търг обикновено се предлагат между 5 хил. и 10 хил. бутилки уискита, като на някои от тях цената им скача двайсет пъти спрямо началната. Тодоров очаква цената на самото Macallan in Lalique VI “Peеrless Spirit” след 5 години да задмине 100 хил. долара. Препоръчва, ако някой иска да инвестира в уиски, да търси нещо, което е ексклузивно, което е познато и наложено като бранд и което като марка доказано върви нагоре в индекса.
Най-скъпата бутилка продавана някога е отново на Macallan, от същата серия, но с декантер "М", произведен също от Lalique. Той е продаден през 2015 г. на цена от малко под 630 хил. долара. От топ пет продавани най-скъпи уискита в света, три от тях са на Macallan.