fallback

Китай - новият най-добър приятел на FIFA

От началото на скандала в организацията досега FIFA е привлякла само две компании за спонсори, и двете китайски

09:34 | 10.07.16 г.

Футболният бум в Китай не можеше да се случи в по-подходящ за FIFA момент.

След гръмките критики на най-големите американски и европейски спонсори FIFA си намери нови приятели – и финансова подкрепа, в Китай, коментира Bloomberg. Изтъкнати бизнес лидери, готови да участват в националната кампания на президента Си Дзинпин за превръщането на Китай във футболна сила, отварят обятията си за управителния орган на спорта, необезпокоени от кризата, която миналия месец разкри нова серия от корупционни и други незаконни сделки.

От първата вълна от свързани с футбола арести преди повече от година FIFA е привлякла само две големи спонсорства, като и двете са с китайски компании. Подразделение на Alibaba Group стана основният спонсор на Световното клубно първенство през декември 2015 г. Три месеца по-късно Dalian Wanda Group стана спонсор на FIFA на най-високо ниво, плащайки 150 млн. долара за четиригодишния цикъл на Световната купа, за да сложи името си сред тези на Coca-Cola и Adidas.

FIFA иска да увеличи с още двама партньорите си с договори за седемцифрени суми, а маркетинг директорът на световната федерация Тиери Вейл каза, че и те може да се окажат азиатски компании, което вероятно ще стане ясно до края на лятото. Има възможности и за четири спонсорства за Световната купа за по-малки суми.

Отделът на Вейл не успя да направи много, докато обвиненията и разследванията срещу няколко топ ръководители на FIFA почти сринаха организацията. Междувременно кампанията за смяна на отстранения президент Сеп Блатер почти заприлича на телевизионен сериал.

Това беше доста странна година за нас“, казва Вейл. „Би било трудно за която и да е компания да продължи. Затова замразихме някои обсъждания и спряхме други“.

Междувременно западните спонсори на FIFA, водени от Coca-Cola и Adidas, отправиха силни публични искания за промени в ръководството на световния футбол и процесите за управление. Корпоративните партньори публикуваха отворени писма до организацията през декември и малко по-късно се изправиха пред британския парламент, където бяха разпитвани за собственото си участие в бъркотията във FIFA.

Спонсорите определено не са щастливи“, казва Вейл. „Те налагат сериозен натиск върху нас и по този начин помогнаха да се постигне реализираното от FIFA”.

Малко след като Джани Инфантино бе избран за президент на FIFA в края на февруари, той пътува до САЩ, за да успокои спонсорите. Въпреки това прибавянето на нова американска или европейска компания като спонсор е слабо обсъждано.

„По-голямо предизвикателство са бизнесите, позиционирани на традиционните западни пазари, където медийният контрол и обществените очаквания и ценности са много различни от други места“, казва Нейтън Хоумър, ръководител на глобалното спонсорство в Barclays.

Тези „други места“ включват Китай. Под ръководството на президента Си Дзинпин има засилено финансиране на спортове на местно и глобално ниво. Миналата година например китайската компания за търговия на дребно Suning Holdings Group купи китайски медийни права за излъчването на мачовете в La Liga, плати рекордните 50 млн. евро за трансфер на бразилската футболна звезда Алекс Тейксейра във футболния клуб Jiangsu Suning, а миналия месец обяви, че купува 70% от италианския отбор Милан.

През февруари 2015 г. Wanda, която притежава дял в Атлетико Мадрид, купи и швейцарската агенция за спортен маркетинг, управлявана от племенника на Сеп Блатер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:48 | 12.09.22 г.
fallback