Нискобюджетната британска авиокомпания easyJet се опитва да придобие лиценз за извършване на полетна дейност в друга страна от Европейския съюз. Твърде възможно е и базираният в Лутън концерн да премести своето седалище в континентална Европа, ако с излизането си от ЕС Великобритания загуби своя достъп до единния пазар.
Ако и в рамките на въздушния транспорт се стигне до промени, то Великобритания ще трябва да сключи двустранни договори с всички страни от ЕС, до които летят британски превозвачи, предава DPA.
Компанията е настоявала пред британското правителство и ЕС да се „гарантира по-нататъшното съществуване на един напълно отворен и дерегулиран пазара на въздухоплаване в рамките на Обединеното кралство и ЕС.
„Това би означавало, че Easyjet и всички европейски авиокомпании ще могат да продължават да работят както в момента".
В същото време авиокомпанията потвърди, че е започнала процес по сдобиване с лиценз в друга държава членка на ЕС, за да може евентуално там да изгради новата си централа. Засега Easyjet не издава за коя държава става дума.
От 90-те години насам ЕС до голяма степен либерализира въздушния транспорт, така че европейските авиокомпании могат да работят във всяка страна от общността. В повечето пазари извън ЕС авиокомпаниите могат да предлагат само трасета в рамките на или от и до собствената си страна, но не и в или между трети страни.
Според материал на Financial Times резервният план на Easyjet включва създаването на дружество в рамките на ЕС, което официално ще действа като компания майка за Easyjet във Великобритания. Това би помогнало на авиокомпанията да продължи да извършва дейността си без ограничения. В същото време компанията иска да запази повечето си функции в досегашния си щаб в Лутън. Подобна структура вече разработи компанията майка на British Airways IAG, чието официално седалище е в Испания.
Великобритания е най-големият авиопазар за Европа. По данни на частния британски доставчик на аеронавигационно обслужване NATS в страната има около 250 млн. авиопътници годишно.
Според изследване на KPMG, цитирано от Ройтерс, въздушният трафик между Великобритания и другите страни от ЕС се е удвоил в периода между 1996 и 2015 г. от 69 до над 130 млн. пасажери.
По-рано през седмицата easyJet заяви, че е възможно да генерира по-ниска печалбa заради Brexit. В своето предупреждение базираната в Лутън easyJet твърди, че редица фактори - резултатът от референдума, по-ниските цени на билетите, стачките във Франция и ефектът от валутните колебания, ще повлияят негативно на нейните резултати за третото тримесечие, което завършва през този месец.
Печалбата преди данъци ще бъде засегната с 28 млн. паунда (37,5 млн. долара), също показвайки влиянието на продължаващото спиране на полетите до курорта Шарм ел Шейх в Египет след съмненията за бомбардирането на руски самолет, който катастрофира там.
EasyJet заяви, че приходите на продадено място ще бъдат с 1,6 процентни пункта по-ниски. Продажбите на място ще спаднат с 8,6% в периода спрямо очакваните 7% спад. Авиокомпанията заяви, че ще се изправи пред 25 млн. паунда допълнителни разходи за годината.
Във връзка с излизането на Великобритания от ЕС easyJet обяви, че очаква „допълнителна икономическа и потребителска несигурност това лято и като следствие от това приходите от място за втората половина на годината при постоянна валута ще спаднат с поне 5% в сравнение с второто полугодие на 2015 г.“.