IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е на последно място по музикални продажби на глава на населението в ЕС

В същото време страната се нарежда на едно от челните места по процент загуби от музикално пиратство

08:32 | 27.05.16 г. 13
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

България е на последно място по музикални продажби на глава на населението сред 19 страни членки на Европейския съюз, сочи нов доклад на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO). Според доклада продажбите на глава на населението в страната през 2014 г. са били около... нула евро.

На първо място по този показател е Великобритания, където продажбите (както в дигитален, така и във физически формат) са възлизали на над 25 евро на човек. Те отчитат сериозен ръст спрямо 2005 г., когато са били под 15 евро.

Според доклада музикалните продажби на глава на населението в 19-те страни от ЕС са спаднали с една трета за девет години – от 12 евро през 2005 г. до 8 евро през 2014 г.

Макар че България е на последно място и от гледна точка на размера на загубите от продажба на музика – 74 хил. евро, ако разгледаме пропуснатите ползи в процентно отношение спрямо общите продажби страната се нарежда на 5-то място със 7%.

За сравнение, средният процент на загубите от пиратство за Европа е 5,2%, като най-нисък е в Унгария – едва 3,5%. Най-висок пък е процентът в Испания – 8,2%. Като размер на сумата Великобритания води в класацията със загуби за 48 млн. евро. Според изчисленията общо страните са изгубили 336 млн. евро заради музикално пиратство.

От тази сума 170 млн. евро са от продажба на музика, а останалата е от свързани загуби, например стоки или услуги от доставчици. Тъй като музикалното пиратство е незаконно, то естествено няма как да се облага с данъци, което означава, че държавните приходи също понасят удар от около 63 млн. евро.

В случай че финансовите данни са твърде абстрактни, за да предизвикат вина, EUIPO разглежда и влиянието на пиратството върху заетостта. Според доклада през 2014 г. около 2155 работни места за били загубени заради пиратството. Авторите на доклада отбелязват, че проектът „се опитва да хвърли светлина върху феномен, който в същността си не може директно да се наблюдава“.

Имайки предвид факта, че EUIPO има голям опит с оценките на ефектите от фалшифицирането обаче, пише Quartz, може да имамe доверие в разкритията – макар че те си противоречат с други твърдения, че пиратството всъщност е добро за музикалния бизнес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:11 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

12
rate up comment 1 rate down comment 0
ing5rov
преди 8 години
"България е на последно място по музикални продажби на глава на населението в ЕС" И понеже върви предимно чалгата , продажбите трябва да се смятат на за.дн.ик от населението !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 0
Coyote
преди 8 години
Дреме ми на шмайзера за оялите се западни изпълнители, които и без това не са опрели до БГ пазара.Аз давам пари само за стойностна БГ музика, която си купувам на оригинален носител - Акага, Белослава, Васил Петров...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Ми какво да ти кажа, може и 22 год. да се занимаваш с музика и наистина да не ти допадат тези изпълнители емоционално или музикално, НО това не значи че не правят стойностна музика, която допада на хората и ще се слуша след 50 год. нали? Музиката им не е индустриалния поп или БГ поп-фолк с елементарния ритъм, третира някои важни проблеми текстово И класическата музика на някой не му допада, и на който му допада едва ли харесва всичко - от Вагнер до Щраус, НО това не значи че не е стойностно нали? Един човек, който се занимава професионално с музика, би трябвало да може да оцени и да признае стойностните неща, дори и да не му харесват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 0
Trustcrusher
преди 8 години
Ми какво да ти кажа - аз съм се занимавал 22 години с музика (а ти?) и смятам, че имам основание да претендирам за релевантно мнение за стойности в музиката. В общи линии нещата, които си ми изброил като пример за стойности в музиката са като да ми цитираш Paulo Coelho като стойност в литературата. Харесвам Queen и Madonna, и то не последните, а първите им неща и през '86-та бях първа писта в киното да гледам Куин в Будапеща. Останалите ми варират от безразлични до умерено неприятни и то по простата причина, че не ме удовлетворяват нито музикално, нито емоционално (което като цяло е основната причина да се слуша музика).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Стана ми интересно, какво друго не си причиняваш? Можеби не си причиняваш също Ерик Клептън, Dire Straits, REM, Janis Joplin, The Kinks, The Doors? За Боб Марли няма и да питам. Става също ясно, че няма смисъл да споменавам съвременни изпълнители като Pink и Adelle например или последните неща на Мадона както и разни презрени нашенци като Любо Киров например.Чудя се на хора, които не си "причиняват" нито Бийтълс нито Стоунс, но пък коментират със самочувствие кое е стойностно и кое - не. Можеби и "Куин" не си причиняваш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
Trustcrusher
преди 8 години
То може и да са говорили така за тия групи, но 30-40-50 години по-късно още се слушат активно (аз първите 3 не си ги причинявам, но пък доволно много хора го правят с удоволствие). Въпросът е колко хора след 30 г. ще си пускат с кеф днешните "музиканти". Знам, че и тук може да не съм съвсем прав от гледна точка, че времената се менят и да правиш албуми не е модерно (както и да слушаш албуми) за сметка на по една песен от изпълнител, но както каза - одъртях вече :-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Братле, тези ти "смисли" говорят само че си одъртел яко и си една мърмореща бабичка :)Добри творци и музиканти винаги е имало и винаги ще има, Едно време така са говорили и за Бийтълс и за Стоунс и за AC/DC и за Металика Виж пост 1 :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
Trustcrusher
преди 8 години
Съгласен съм с теб за музиката след 2000. Аз малко по-радикално ги виждам нещата като причини за това. За мен правенето и навирането до безумие на хората на музика без капка музикална стойност с *** текстове е част от глобалната стратегия за изпростяване и понижаване на интелект и култура на масовката. Един *** като види как тотално бездарни анимационни герои като джей зи, уест и всякакви подобни са на върха, нормално е да си каже "е аз за какво да се пъна да уча и да работя, като ей го оня/оная дето няма грам талант и способности и са звезди и милионери". Резултатът е "музиката" през последните 20 години (поне мейнстрийма) и от друга страна все по-глупави, необразовани и безцелни млади поколения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 1
Momchil_Matev
преди 8 години
Те печелят от толкова много други работи, че въобще да не ми се жалват!Това са постоянно риалити формати, реклами, коментарни студия, концерти и т.н. Едни и същи "звезди" ни ги навират в носа навсякъде. Кък се издържа Рут Колева например? Хайде холан!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 1
khao
преди 8 години
по принцип стандартния е 20% за продуцента, но понеже питаш кой губи най-много, че ти кажа че това сме ние слушателите. Щом едно изкуство стане бизнес ... пиши го бегало. Ще ти дам пример, кажи ми един изпълнител от 2000 насам дето според теб музиката му ще остане през времето .... еми няма :) Моцарт колко е реализирал в продажби ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още