Най-голямата компания за хранителни продукти в света Nestle прогнозира продажби за 2016 г. под оценките на анализаторите, което увеличава натиска върху главния изпълнителен директор Пол Бълке да открие нови сфери на растеж, докато пристъпва в последната част от мандата си, съобщава Bloomberg.
Ръстът на приходите ще бъде подобен на растежа от 4,2% на органична база за миналата година, най-бавния от шест години, заяви базираният във Вевей, Швейцария, производител на кафето Nespresso и бебешката храна Gerber в четвъртък. Nestle отчете и годишна печалба под прогнозите и разочарова онези инвеститори, които очакваха изкупуване на акции. Акциите на компанията поевтиняха с 3,4%, което е най-стръмният им спад от август насам.
„Разочароващ край на годината за Nestle”, пише Джеф Стент, анализатор в Exane BNP Paribas. “Насоките не успяват да впечатлят, макар да са реалистични, а няма и обратно изкупуване“.
Бълке се опитва да разшири Nestle и да придобие компании в областта на грижата за кожата и хранителните добавки, за да намали зависимостта на компанията от предизвикателната за растежа индустрия с пакетирани храни. Nestle е под натиск да се откаже от целта си за дългосрочен среден растеж на продажбите от 5-6%, останала от времената на една по-инфлационна икономика, казват анализатори от Jefferies.
За втора поредна година Nestle не споменава дългосрочната си цел в годишните си резултати. Производителят на KitKat не успява да постигне целта си през половината от осемте години, през които Бълке е главен изпълнителен директор.
„Очакваме търговската ни среда през 2016 г. да бъде подобна на тази през предишните години с дори по-слабо ценообразуване“, каза Бълке. Ценообразуването е увеличило продажбите за 2015 г. с 2 процентни пункта.
Търговската оперативна печалба се е понижила до 13,4 млрд. франка, което е под оценките на анализаторите за 13,8 млрд. франка. Те очакваха органичен ръст на продажбите от 4,7% през 2016 г., посочва анализатор от Natixis. Органичният растеж не включва придобиванията, продажбите на активи и валутни влияния.
„Не сме свикнали представянето на Nestle да е средно“, казва анализаторът от Sanford C Bernstein Андрю Ууд. „Това обаче се случва все по-често“.
Unilever, производител на сладоледите Ben & Jerry и конкурент на Nestle, заяви на 19 януари, че се подготвя за по-трудни пазарни условия и висока волатилност през тази година.