Миналата година Тейлър Суифт премахна целия си музикален каталог от Spotify, защото стрийминг услугата не иска да направи компромис с своя основен принцип – всички изпълнители в платформата трябва да направят музиката си достъпна, както за потребителите, които си плащат за абонаментната услуга, така и за тези, които слушат безплатно.
Сега компанията е готова да се огъне, твърдят източници на Wall Street Journal, запознати с въпроса.
В частни разговори Spotify е заявила на ръководителите на музикални компании, че обмисля възможността да позволи на някои изпълнители да пускат албумите си само за над 20-те млн. абонати на платената ѝ услуга, които плащат по 10 долара месечно. Останалите около 80 млн. потребители, които ползват платформата безплатно, ще трябва да изчакат по-дълъг период от време, преди да получат достъп до въпросното съдържание.
Първоначално Spotify ще тества новия подход, твърди източник, запознат с темата. Компанията иска да види дали този ход може да повлияе на потреблението на нейните услуги и записванията за ползване на абонаменти. Освен това не е решила кои изпълнители да включи в новия си план, посочва източникът, допълвайки, че компанията не е готова да обяви промяната в политиката си.
Въпреки че все още е на етап на експерименти, това е голяма промяна за Spotify, която категорично заяви, че нейната безплатна услуга, включваща реклами, се нуждае от нови музикални произведения, за да може да се конкурира с други безплатни сайтове, в това число с YouTube на Alphabet.
Ползващите безплатно Spotify могат да избират албуми или плейлисти, които искат чуят, но песните се пускат в разбъркан ред. От своя страна абонатите получават неограничен достъп до каталог от над 230 млн. песни.
„Нашата безплатна услуга е двигател на платената ни услуга“, коментира главният изпълнителен директор Даниел Ек в блога си миналата година след решението на Суифт да премахне музиката си от платформата.
Същевременно промяната е голям успех за звукозаписните компании, които лобират за по-голяма гъвкавост, когато става въпрос за пускането на нови албуми в Spotify.
Лейбълите смятат стрийминг услугите за ключ към бъдещето, тъй като продажбите на дискове и свалянията на музика от интернет продължават да спадат, а освен това твърдят, че безплатните услуги като YouTube намаляват стойността на музиката, тъй като не успяват да генерират големи приходи от реклама.