fallback

Вендинг пазарът в България бавно расте

Автоматите за кафе, напитки, закуски и фрешове у нас наближават 40 хил., а в сектора са заети над 5 хил.

09:36 | 15.09.15 г.

Първоначалната инвестиция за административни разходи покрай бизнеса е около 300 лв. Снимка: Freeimages.com

Вендинг пазаруването, макар и плахо, набира скорост и в България. С разрастването му, както и в повечето сектори у нас, се увеличава и делът на сивата икономика, коментира за БТА Тодор Каназирев, председател на УС на Българската вендинг асоциация.

Вендинг машините са устройства, предназначени за продажба на дребно на стоки и/или услуги, които се активират чрез поставяне на монети, банкноти, символи, карти, други. Не може с точност да се каже колко вече са в страната автоматите за кафе, напитки, дребни закуски и фрешове, но те наближават 40 хил.

Броят на заетите в сектора е над 5 хил. Част от тях обаче предпочитат да заобиколят легализирането на бизнеса, избягвайки регистрацията в Агенцията по храните и дори не помислят за касов апарат. В България има хиляди „незнайни герои“, които имат по една - две машини, занимават се с тях в свободното си време, никой не ги знае кои са и какво правят, коментира Каназирев. Печалбите им не могат да се изчислят, но пък са чисти и постоянни, допълни той.

Първоначалната инвестиция за административни разходи покрай бизнеса достига до около 300 лева, като регистрацията в Агенцията по храните е около 30 лева, отделно трябва да се предвидят и разходи за покупка и монтиране на касов апарат, за машината - според класа, са нужни между 3 и 15 хиляди лева. Постоянните разходи са за зареждането на машината, поддръжката й и плащането на наема.

Най-масови у нас са автоматите за кафе

Най-масово у нас са навлезли автоматите за кафе, следвани от тези за дребни пакетирани закуски.

В момента има ограничение от поднормативен акт за разполагането на вендинг машини в училищата, напомни председателят на организацията. Същевременно обаче с навлизането на новите технологии на световния пазар от години вече са факт машини, които предлагат био закуски и салати. Те обаче все още са непознати за нашия пазар.

Процесът в България е в самото начало и засега две - три училища в страната вече имат "здравословни" вендинг машини, разказа за БТА Ангел Иванов, вносител на този тип машини. Най-търсени са вендингите за плодове, пакетирани веган храни, здравословни напитки, които струват между 6 и 8 хиляди лева.

Според Иванов навлизането на такива машини в училищата е донякъде и въпрос на политика на училищата. Държава е решила отчасти въпроса със здравословното хранене с програмите за безплатни плодове за децата до 4 клас, въпросът е за по-големите деца, които също биха искали да си купят нещо свежо, но няма откъде, коментира Иванов.

Бариера пред навлизането на бизнеса - сложността на търговете

Друг проблем пред навлизането на този бизнес в здравословните му параметри в училищата е сложността на търговете, които всеки директор на училище трябва да организира, за да допусне такъв тип наемател в сградата.

Затова от сдружението виждат като възможност Министерството на образование да организира годишни централизирани търгове по региони за собственици на вендинг машини, които предлагат здравословни закуски и фрешове.

По този начин ще се избегне, особено за децата до 4 клас, напускането на училището, пресичането на опасни улици, в търсене на близките квартални магазини, където се предлагат изкушаващи нездравословни закуски, ако училищните лавки не са се погрижили за такъв тип храна.

В Европа отдавна в училищата има множество машини за пакетирани храни, за фреш и за плодове, отбеляза Каназирев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:48 | 10.09.22 г.
fallback