Американските търговци на дребно са започнали преговори с китайските си доставчици, за да се възползват от по-ниските производствени цени, след като Китай обезцени юана. Много от тях твърдят, че искат да са подготвени, ако валутите в Китай и други азиатски страни поевтинеят още спрямо долара, съобщава Ройтерс.
На 11 август Китай обезцени с почти 2% юана в опит да даде тласък на икономическия растеж и да подпомогне износа. Китайската валута засега отбелязва спад от 3,2% спрямо долара през тази година.
По-евтиният юан дава възможност за търговците на дребно да правят по-големи покупки за по-малко долари. Това предизвиква верижна реакция сред други страни доставчици, опитващи се да останат конкурентоспособни. След хода на Китай Виетнам обезцени донга с 1%, а малайзийският рингит се срина до 17-годишно дъно, отбелязвайки най-голямата си еднодневна загуба за почти две десетилетия.
„Повечето търговци на дребно имат деноминирани в долари годишни договори с клаузи, позволяващи им да предоговарят условията, ако валутата се движи извън предварително установения диапазон“, казва Джулиано Яннаконе, председател на международната група за търговия на дребно Tarter, Krinsky & Drogin LLP.
Някои търговци вече извличат ползи от тези клаузи, докато други планират да използват това, за да заявят по-силна позиция в преговорите за договорите за следващата година, казва той.
„Вече разговаряме с доставчиците си“, казва старши представител на Toys R Us, останал анонимен. Компанията има договори, деноминирани в долари, и очаква ползи от това, допълва той. „Най-големият въпрос е какво следва в Китай и как ще се отрази това на останалите страни, където възлагаме поръчки“.
Toys R Us има поръчки за играчки и бебешки продукти в Китай, Филипините, Малайзия и Япония и очаква да извлече ползва от всяко потенциално бъдещо обезценяване в Китай или другите азиатски страни.
„Всяка есен преразглеждаме споразуменията си с доставчиците и очакваме ползи от девалвацията, когато преговорите през тази година започнат“, казва главният изпълнителен директор на Best Buy Co Inc Хюбърт Джоли.
Според Стив Престън, главен изпълнителен директор на търговската консултантска къща Livingston International, няма да е учудващо, ако Китай продължи да обезценява валутата си в опит да даде тласък на износа, принуждавайки и другите страни да предприемат същата стъпка.
Мексико, един от най-големите търговски партньори на САЩ, който се конкурира с Китай в световната игра между доставчиците, ще извлече повече ползи от останалите, казва Престън. Мексиканското песо например се е обезценило с 12,5% от началото на годината и е много по-надолу от юана, поради което купувачите вероятно ще започнат да работят повече с Мексико, допълва той.
И все пак много американски търговци на дребно не очакват тласък на сезона около празниците заради обезценяването на китайската валута.
Macy's доставя продукти като облекла и модни аксесоари от Китай. „Цените на износа може да поевтинеят“, казва главният изпълнителен директор на Macy's Тери Лундгрен. „Мисля обаче, че ще мине известно време, защото поръчките ни в системата днес са в нея от месеци“.
За някои американски купувачи обаче, които са избрали да купуват стоките в юани, действията им, с които намаляват експозицията си спрямо чуждата валута, вероятно ще ги предпазят от потенциалните рискове в момента.
Feng Tay Enterprises Co, основен доставчик на Nike, например, казва, че производителят на обувки купува в юани и ползва валутни хеджове, за да защити и двете страни от колебанията на валутните курсове.