fallback

Секс скандал помрачава юбилея на Subway

Веригата се сблъсква със спадащи продажби и засилваща се конкуренция

17:28 | 21.08.15 г.
Автор - снимка
Създател

Точно за 50-годишнината на Subway сериозен скандал около може би най-известния служител на компанията помрачава ситуацията на и без това изпадналата в затруднения верига за сандвичи и бързо хранене.

Дългогодишният говорител на компанията Джаред Фогъл е обвинен, че е правил секс с малолетни и е разпространявал детска порнография.  Разследването срещу него засенчва честването на 50-годишнината на компанията, което предстои на 28-и август.

Фогъл беше не само говорител на компанията, но и допреди разследванията - нейно рекламно лице, предава DPA.

Веригата за сандвичи нае 37-годишния днес мъж в началото на 2000 г. като „посланик на марката“, след като той попадна във вестникарските заглавия с твърдението си, че за по-малко от 12 месеца е свалил 111 кг., като се е хранил само в Subway. Той беше нает като рекламно лице, за да промотира идеята за по-здравословно бързо хранене, с което е известна марката.

Партньорството се радваше на пълен успех в продължение на години. Фогъл спечели милиони долари, а благодарение на маркетирането като здравословна алтернатива на конкурентите си McDonald's, Pizza Hut и Taco Bell Subway отчете сериозен ръст. С около 44 100 обекта Subway стана веригата за бързо хранене с най-много обекти в света, като компанията е представена чрез франчайз и в България. 

На 7-и юли обаче ФБР претърси жилището на  Фогъл в Индианаполис. Той беше задържан, след като властите откриха в дома му забранени снимкови и видео материали на деца и тинейджъри. Два месеца по-рано беше задържан и директорът на фондация, която Фогъл създаде, за да подпомага деца с наднормено тегло. Срещу двамата са повдигнати обвинения за притежание и произвеждане на детска порнография. Фогъл се разследва и за това, че е платил на 16-годишно момиче, за да прави секс с нея.

Subway бързо се дистанцира от рекламното си лице. В Twitter тази седмица компанията обяви, че отношенията ѝ с Фогъл са приключени. Неговият адвокатът обяви в четвъртък, че подпеченият му ще направи признания като част от сделка с обвинението, която може да завърши с присъда между 5 и 12 години затвор.

За Subway, която обаче в продължение на над десетилетие свързваше тясно името си с Фогъл, това е тежък удар по имиджа. От месеци американските медии свързват веригата почти само със скандали. 

Всъщност следващия петък Subway трябваше да организира голямо празненство. През 1965 г., преди 50 години, 17-годишният Фред ДеЛука, току-що завършил гимназия, открива първия обект в Бриджпорт, Кънектикът. С кредит от 1 000 долара от приятел той създава впоследстие глобалната империя за сандвичи.

Мълниеносният ръст обаче приключи, а кризата дойде точно в навечерието на годишнината. За това вина носи не само  Фогъл. „Джаред не е единственият проблем за Subway“, пише американското списание BusinessWeek. И в оперативно отношение нещата не са гладки и това може да предизвика повече затруднения, отколкото накърнения имидж. 

Subway е семейна частна компания и не е листната на борсата, като почти не предоставя информация за своите финансови резултати. Според данни на компанията за пазарни анализи Technomic приходите на концерна са паднали през последната година с 3,3 на сто до 11,9 млрд. долара. По този начин Subway е трябвало да преглътне най-сериозния спад сред всички големи вериги ресторанти за бързо хранене.

Starbucks надмина своя конкурент и по приходи вече в втората верига в САЩ след лидера McDonald's. Проблемът на Subway е, че в нишата за предполагаемия висококачествен Fast Food, в който се профилира веригата, има все повече конкуренти, като Chipotle Mexican Grill или Panera Bread.

Тенденцията в системната гастрономия се нарича Fast Casual Dining и обещава прекрасна атмосфера и свежи продукти. В продължение на дълго време Subway трупаше точки с обещанието за бърза, но здравословна кухня, не на последно място и благодарение на PR-a на Джаред Фогъл. Сега обаче концернът не успява да спечели младата аудитория. За несигурността допринася и здравословното състояние на патриарха на компанията – ДеЛука, който е председател на Надзорния съвет, вече е на 67 години и страда от левкемия.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:39 | 11.09.22 г.
fallback