Продължаваме да вярваме, че някой друг трябва да защити нашите права, когато те са нарушени при пътувания, екскурзии и всякакви други случаи, коментира в ефира на БНТ председателят на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов.
Всъщност, както казва старата поговорка „Спасението на давещите се е в ръцете на самите даващи се“. Но знаем ли какви са правата ни като пътуващи и как те могат да ни помогнат, особено сега - в горещия сезон на отпуските.
Пътуване с жп транспорт
На първо място от Европейската комисия посочват, че в тази сфера цената на билета за жп транспорт не може да зависи от националността на гражданите, които го купуват.
Пътуващите имат право на адекватна информация при закъснения или отлагане на пътуването. При закъснение с повече от час имате право да се откажете от пътуването и да получите веднага парите, дадени за билета. От ЕК отбелязват, че в някои случаи се покрива само част от сумата.
При продължително изчакване, ако решите да продължите пътуването си, жп операторите ви дължат храна и разхладителни напитки, възстановяване на 25% от цената на билета, ако закъснението на влака е с между 1 и 2 часа. При закъснение с повече от 2 часа транспортната фирма трябва да върне 50% от цената на билета.
Няма да получите компенсация, ако сте получили информация за закъснение при покупката на билета си за влака. Компенсации обаче се дължат за повреден или изгубен багаж. Компанията дължи до 1,3 хил. евро, ако можете да докажете стойността на регистриран багаж, който е повреден или изгубен. Ако нямате документ за цената на куфара си, компенсацията ще бъде до 330 евро.
Въздушен транспорт
Може би по отношение на пътувания със самолет българските потребители са по-запознати с правата си. Но нека да повторим – при отлагане на полет или отказан бординг самолетната компания трябва да предложи превоз до финалната дестинация с алтернативен транспорт или възстановяване на сумата за билета.
Ако обаче поискате парите да Ви бъдат върнати, самолетната компания вече няма ангажимент към Вашето пътуване. При закъснения авиокомпаниите трябва да предложи храни, напитки, както и безплатен телефонен разговор, а ако забавянето продължи по-дълго – и настаняване в хотел. Последното обаче зависи от дистанцията и продължителността на забанянето.
Допълнително при отказан бординг, забавяне с повече от 3 часа или отложен полет, пътниците имат право на финансова компенсация. Тя е между 250 евро и 600 евро в зависимост от дестинацията.
Сухопътен транспортна
И при пътуване с автобус потребителите имат право на адекватна и навременна информация при забавяне или отлагане на пътуването. При дълга дистанция – над 250 километра, превозвачът трябва да предостави алтернативи при отлагане на пътуването или забавяне. Те се изразяват във връщане на парите за билета, безплатно връщане до началната точка на пътуването, когато например отлагането или закъснението провалят плановете за понататъшно пътуване, както и разбира се – алтернативен превоз.
Ако не получите тази информация навреме, можете да поискате финансова компенсация – цената на билета плюс 50%.
Воден транспорт
Накрая и малко по-екзотичното пътуване с кораб и правата ни като пасажери. Те важат за водни съдове, които превозват повече от 13 пасажери, имат повече от трима души екипаж и дистанцията е над 500 метра в едната посока.
Използващите воден транспорт имат правото на навременна информация за промяна в параметрите на пътуването си, сред които връщане на парите за билета или алтернативен транспорт до крайната дестинация. При закъснения превозвачите дължат на своите клиенти храна и освежаващи напитки, както и ако се наложи – нощувка.
Повече подробности около правата си при пътуване с различни видове транспорт можете да научите на страницата "Твоята Европа" към Европейската комисия. Преди всичко обаче наистина трябва да свикнем да ги потърсим, а не просто да се запознаваме с тях.