Едва 6 часа сутринта е, но берачите вече се трудят неуморно в Розовата долина - дом на вековното българско розово масло, което ще осигури важна суровина за глобалната парфюмна индустрия – вече и с протекцията на ЕС. С това започва своя редакционен материал, посветен на розобера в България, AFP.
"Започваме работа много рано, защото розите трябва да се берат с росата върху тях. Тогава добивът е най-висок", разказва Тотка Христова, част от армията работници в подножието на Стара планина във влажната и прохладна ранна утрин.
Няколко часа по-късно работата ѝ за деня е приключила. След като слънцето изгрее високо на небосклона и лъчите огреят розовите масиви, става твърде горещо и скъпоценното масло слиза надолу към корените на растението.
"Берем само напълно отворените рози, защото дават най-много масло, другите ги оставяме за утре", допълва тя. Бере розите с ръкавици, а откъснатото прибира в торба около кръста си.
Практически всички скъпи парфюми в света съдържат розово масло
България и съседна Турция са най-големите производители в света. Умереният климат и наносните почви осигуряват почти идеални условия за производството на Дамаската роза, родом от Персия.
В трудоемък и деликатен процес, непроменен от времето на Османската империя през 17 век, венчелистчетата почти веднага се дестилират. Смесват се с вода и се варят в огромни метални цистерни. След това парите се кондензират и двойно дестилират за отделяне на маслото. Процесът обаче изисква огромно количество рози.
Добрият берач, въпреки че трудно се намират такива, може да събере между 25 и 30 кг. рози всяка сутрин. За производството на 1 кг. розово масло са нужни 3500 кг. розов цвят.
Годишно производство от около 1500 кг. розово масло в България изисква 5250 тона розов цвят, отглеждани върху 9390 декара. Това се случва най-вече в долината около град Казанлък.
Бутиков продукт
След като жълтеникаво-зеленикавата "златна" течност бъде произведена, тя се опакова в буркани, готови за продажба. 1 килограм розово масло се продава за 6000-6500 евро.
Купувачите - предимно от Франция, САЩ и все повече от Азия – като цяло са фирмите, които правят междинни продукти, които след това продават на марки като Christian Dior, Estee Lauder и Chanel.
"Ако говорим за скъпи парфюми, маслото е част от всички тях", разказва Юлияна Огнянова от Булаттарс, голям износител на розово масло.
Изненадващо е, че маслото, което съдържа над 360 съставки и няма синтетична алтернатива, не се използва за аромат чрез своя аромат. Вместо това то помага при комбинирането на съставки в парфюмите и най-вече увеличава трайността на парфюма върху кожата, твърди експертът Николай Ненов.
Нов етикет
Поради високата си цена розовото масло често се фалшифицира. Но българските производители са намерили начин да се гарантира автентичността на продукта им. През октомври миналата година след процес по кандидатстване, продължил 9 години, производителите успяха да вкарат името „българско розово масло“ в регистъра на ЕС за защитено географско указание и наименование за произход.
Подобно указание ЕС вече присъди за сиренето от Рокфор, Франция или свински пастет Мелтън Моубрей от Англия.
"Това е огромен успех за целия сектор", твърди Филип Лисичаров, собственик на дестилерия.
За да бъде даден сертификат на производител, той трябва да докаже, че розите са произведени в традиционен район в България, че спазва стриктен дестилационен процес и, че в химическия състав на маслото няма странични добавки.
Дестилаторите очакват добра година, дори по-добра от миналата, която беше най-добрата в последните 20 години.
"Качеството на розовите листенца е добро и ние очакваме качеството на маслото да е също толкова високо", допълва Лисичаров.