При близо две трети от българските домакинства (64%) мъжете имат по-високи доходи от жените, сочи проучване на Профи Кредит. За сравнение, в Чехия силният пол е с по-високи доходи при три четвърти от семействата (74%), в Словакия - при 71%, а в Полша – при 66%, според данните на дружествата от групата. Изследването е насочено към семейните финанси и е направено в началото на 2015 г. в четири европейски държави – България, Чехия, Полша и Словакия.
В България най-голям дял от двойките (15%) декларират еднакви доходи на членовете от семейството.
Въпреки че у нас е най-малък делът на двойките, в които доходите на мъжете са по-големи, българските домакини имат най-малка дума при разпределянето на финансите – тяхното мнение е решаващо при едва 18% от семействата спрямо 23% от полските семейства и 21% от словашките и чешките семейства.
„Макар че и в четирите държави мъжете печелят повече, техните нежни половинки вземат решенията за покупки. Думата на жените е решаваща при покупките на дрехи, детски продукти и храни, докато мнението на мъжете се чува повече при разходите за хоби, издръжката на живота и домакинските уредите“, обобщава резултатите от проучването Ондржей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата Профи Кредит.
Проучването показва, че поляците по-често от останалите двойки вземат решенията за покупките съвместно и в най-голяма степен плащат за покупките заедно. За разлика от тях в България е най-голям делът на мъжете, които самостоятелно решават как да разпределят семейните финанси - почти една четвърт от обвързаните мъже постъпват така, и респективно е най-малък делът на жените, които имат решаващата дума по финансовите въпроси – едва 18%. В останалите държави това се случва при над 20% от семействата.
Проучването показва, че в България е най-голям делът на мъжете и жените, които самостоятелно решават какви разходи да направят за своето хоби – във всяко трето домакинство (28%) мъжете сами вземат решенията, а при 20% от двойките това правят жените.
В България има най-голямо единомислие, когато се взимат решенията за покупка на храни. Във всяко второ домакинство решават заедно как да пазаруват храни, докато в Полша и Словакия това е практика за 47% от двойките, а в Чехия – за всяка четвърта двойка (42%).
В България, Чехия и Словакия една трета от мъжете отговарят за разходите по дома, хобито, домакинските уреди и ваканциите. Близо една трета от жените правят плащанията за детските продукти и дрехите. Поляците най-често си поделят по равно разходите при отделните покупки. Прави впечатление, че представителите на нежния пол в България по-често от жените в останалите държави са готови сами да поемат разходите за хоби и почивка.