Еврото и рублата губят позиции, а швейцарският франк расте повече от очакваното, което изненадва не само трейдърите, но и обикновените потребители в страните по света. Движенията на валутите стават все по-трудни за отгатване.
За да можем да оценим колко всъщност силно е едно парично средство, трябва да разберем дали една валута е надценена или подценена спрямо друга. Съществуват разнообразни методи за отчитане на реалната покупателна сила на паричните средства, като голяма част от тях включват сложни за разбиране иконометрични модели, от които ограничен кръг от хора се интересуват и разбират.
Разбира се, съществуват и други възможности. Признайте си, обичате ли да похапвате в McDonald's? Ако отговорът е да, най-вероятно неведнъж сте се изкушавали да си поръчате може би най-популярния сандвич от веригата – Big Mac.
Да, точно така. Big Mac е в основата на методологията за отчитане на покупателната сила на валутите, изработена от редакторите на The Economist. Веднъж годишно експертите на изданието от целия свят се отправят към най-близкия ресторант от веригата McDonald's и си поръчват един Big Mac, за който харчат пари.
Според последните данни от Big Mac Index покупателната сила на щатския долар продължава да расте в голяма част от света на бързото хранене. Сред 57-те страни, попадащи в изследването, първата позиция се заема от Швейцария. Бургерът, закупен под златните арки в Цюрих ще струва средно 7,54 в доларово изражение, докато средната цена за същия продукт в САЩ е 4,79.
Графика: CNBC
Швейцарският франк става все по-силен след скорошното решение на централната банка, която неочаквано отвърза курса спрямо еврото. Ход, който паникьоса и редица големи играчи на пазара.
На обратния полюс, в дъното на Big Mac Index-а, e украинската гривна, която е изгубила 75% от силата си спрямо предходната година. В Украйна един Big Mac би Ви струвал едва 1,20 долара.
Освен ходовете на Украинската централна банка и вътрешните сътресения редакторите на The Economist отбелязват две големи тенденции, които бушуват на валутните пазари. От една страна, украинската валута, подобно на руската рубла, е сериозно засегната от поевтиняването на петрола. От друга страна - все повечето сигнали, че скоро Федералният резерв на САЩ може да повиши лихвените проценти тласкат долара нагоре.
"Бургерономиката никога не е била с претенциите да е точен измерител за валутните отклонения, а само инструмент за по-лесното разбиране на теорията на обменните курсове", отбелязват от The Economist.
Индексът се основава на идеята, че обменният курс между валутите отразява цената, която хората плащат за едни и същи стоки и услуги в различните държави. Икономистите наричат това теорията за паритета на покупателната способност.
Изданието разглежда само един елемент – цената на един Big Mac, в повече от 50 страни по целия свят като стандартна мярка за стойност. Индексът определено не е съвършен: в Индия например не се предлага Big Mac, така че сандвичът е заменен с местното голямо изкушение Maharaja Mac.
Чрез превръщане на местните цени в долари индексът показва дали дадена валута е надценена или подценена спрямо паричните средства в други страни.
Теорията е, че местната цена на даден продукт с последователна стойност по целия свят е добър показател за покупателната способност на тази местна валута.
Експертите, изготвили индекса, признават, че методологията има ограничения. Местните цени например също могат да бъдат изопачени от относителното търсене на бургери в дадена страна, където местните ястия и вкусове варират в широки граници. И все пак от близо три десетилетия изследването е цитирано в икономически учебници и изследвано от учени.
В резултат на това индексът търпи изменения през годините, за да отговори на някои от критиките. Средната цена на един бургер например трябва да е по-ниска в бедните страни, тъй като разходите за труд са по-ниски. Поради тази причина след корекциите индексът взема под внимание и БВП на глава от населението.