"Черният петък" - денят след Деня на благодарността в САЩ, считан за начало на коледното пазаруване, е най-голямото събитие за повечето големи американски търговци на дребно, макар че все още има компании, които го пренебрегват или са изключително дискретни за промоциите, които предлагат, пише Bloomberg.
Tiffany & Co., Dollar Tree Inc. и T.J. Maxx са сред веригите, които не предлагат намаления на уебсайтовете си по случай "Черния петък". Решението им контрастира на обявите и рекламите на гиганти като Wal-Mart Stores, Macy's и Best Buy.
Като избягват бума на промоциите, луксозните марки се опитват да запазят своята репутация, твърди Кийт Йелинек, експерт от FTI Consulting в Бостън. От друга страна, веригите за масови стоки са уверени, че потребителите вече ги асоциират с възможността да купят нещо изгодно.
Apple също се нарежда сред компаниите, които не отдават голямо значение на "Черния петък". Компанията ще предложи карти за iTunes като подарък за клиентите, които купят определени продукти от магазините ѝ. Събраните средства пък ще отидат за Световния фонд за борба със СПИН.
"Нека направим петъка нещо повече от старт на сезона на пазаруването“, посочва компанията в уебсайта си.
Веригата за облекла T.J. Maxx, която е собственост на TJX Cox., е включила коледни цветове в дизайна на сайта си, въпреки че не споменава Черния петък. Магазините на TJX останаха затворени в Деня на благодарността, противно на тенденцията търговските обекти да работят по това време на годината.
Някои компании буквално бойкотират Черния петък тази година. Организация, наречена Blackout for Human Rights, призовава купувачите да пропуснат пазаруването в знак на протест срещу полицейската бруталност. Движението доби популярност, след като съдът в Мисури отказа да повдигне обвинения срещу полицая, убил невъоръжен тийнейджър.
Група, наречена Our Walmart, планира стачки в Wal-Mart по време на Черния петък, настоявайки за по-високи заплати за служителите на веригата магазини.
Очаква се около 140 млн. купувачи в САЩ да пазаруват в магазините и в интернет в рамките на този уикенд, в търсене на отстъпки. Според търговците това ще бъде най-добрият празничен сезон за последните три години.