В рамките на четири дни мечтата за осъществяване на частни космически пътувания пострада сериозно от два инцидента, които подчертаха опасностите, свързани с нея.
След като вчера започна разследване на фаталния тестови полет на компанията на Ричард Брансън Virgin Galactic Ltd., производители и регулатори анализират вероятността за преразглеждане на неговите планове за космически туризъм и решението на правителството на САЩ да използва търговски космически таксита за полети в орбита по-късно през това десетилетие.
„Това наистина насочва вниманието към въпроса какво се случва, когато има хора на борда на тези кораби”, коментира пред Bloomberg Лорън Томсън, анализатор на космическата индустрия и консултант на Lockheed Martin Corp. „Това почти неизбежно означава, че ръководителите на правителствените програми ще бъдат по-внимателни и по-консервативни, което означава бавен подход към използването на тази технология”.
На 31 октомври корабът на Брансън SpaceShipTwo се разби над пустинята Мохаве в Калифорния, при което един пилот загина, а друг беше ранен. Само няколко дни по-рано, на 28 октомври, ракета на Orbital Sciences Corp. без хора на борда се вриви малко след излитането си.
„Макар и това да не е мисия на НАСА, болката от тази трагедия се споделя от всички хора, отдали живота си на изследванията”, посочва в изявление Чарлс Болдън, администратор на НАСА. „Космическите полети са невероятно трудни и ние приветстваме страстта на всички в космическата общност, които поемат риска да тестват границите на човешките постижения”. Договор за милиарди
Преди малко повече от месец Болдън и НАСА подписаха договори за 6,8 млрд. долара с Boeing и Space Exploration Technologies на Елън Мъск за превозването на астронавти до Международната космическа станция.
Днес обаче бизнесът с частни космически полети, чието развитие тепърва предстои, е изправен пред поредното разследване на инцидент. Американският държавен Борд за безопасност на транспорта ръководи разследването с подкрепата на Федералната авиационна администрация, която издава лицензите за търговска космическа дейност.
Екип от разследващи започна работа в Калифорния вчера. След кратка пресконференция предстои анализ на данните за полета, разговори със свидетели и оглед на мястото на катастрофата.
Клиенти звезди
Virgin Galactic имаше за цел да направи дебюта на търговските космически полети през 2015 г. с кораба SpaceShipTwo. Начинанието вече привлече известни клиенти, сред които физикът Стивън Хокинг и певицата Сара Брайтман. Миналия месец Брансън обяви, че близо 800 бъдещи космически туристи са се записали за полет, чиято цена е 250 хил. долара.
На пресконференцията вчера в пустинята Мохаве тонът на Брансън е унил.
„Ще се поучим от грешката, ще открием как можем да подобрим сигурността и представянето и тогава ще продължим напред заедно”, казва той.
Инцидентът може да озчава три- до петгодишно забавяне на плановете на Virgin Galactic за превоз на пътници над земната атмосфера, коментира Майкъл Блейдс, анализатор на космическата и отбранителната индустрия в изследователската компания Frost & Sullivan. Компанията ще трябва да открие какво се е объркало и след това да покаже на регулаторите чрез тестове, че това няма да се повтори.
Вчера Брансън заяви, че е получил имейли от клиенти, които го окуражават да продължи. Той предлага възстановяване на средствата и казва, че очаква да загуби „един-двама” клиенти.
Мода за милиардери
Участието на Брансън в сектора осветлява една от промените в космическата индустрия в САЩ. Вместо да се движи от НАСА, тя стана модерна с участието на милиардери като Брансън, Мъск, Пол Алън и Джеф Безос.
Намаляването на отговорността на НАСА насочва вниманието към един от недостатъците на решението на правителството да даде на компаниите на инвеститорите по-голяма роля в орбиталните и суборбиталните полети, казва Марко Касерес, директор космически проучвания в консултантската компания Teal Group.
„Тенденцията е да се направят няколко тестови полета и след това да се почва работа”, казва Касерес. „Това е най-голямата опасност на тази нова ера, в която компании, подкрепени от акционери, вземат решенията. Опасността е, че се навлиза твърде бързо в реални действия, преди да са натрупани достатъчно летателни часове.”
Инцидентът вероятно няма да откаже клиентите на Virgin Galactic, защото мечтата да полетят в космоса е твърде силна за някои, коментира Блейдс от Frost & Sullivan.
„Богатите хора, които искат да полетят в космоса, все още ще искат да го направят. Просто ще отнеме малко повече време да се установи надеждността”, смята той.
Предизвикателството е, че в опита си да създаде космическия туризъм Virgin Galactic събира редица нови системи – от кораба майка WhiteKnightTwo до двигателя на SpaceShipTwo – точно както НАСА експериментираше с различни ракети и капсули преди половин век. Инцидентите не могат да бъдат изключени, посочва Блейдс.
„Тъжно е, но не и неочаквано, защото говорим за нова технология”, допълва той.