fallback

Най-големите яхти в света поевтиняват

Представители на индустрията твърдят, че пазарът на яхти се възстановява

13:38 | 30.09.14 г.

Продажбата на яхтата Cakewalk не е толкова лесна, колкото името ѝ предполага (от англ. Cakewalk - леснопостижима цел, бел. ред).

86-метровата луксозна суперяхта с шест палуби и огромни бани с италиански мрамор се предлага на пазара от три години. За да улеснят продажбата, нейните собственици я представиха на Monaco Yacht Show миналата седмица и свалиха цената ѝ до 119 млн. евро, една пета по-малко от цената, на която яхтата се продава през 2011 г.

„Пазарът отново се раздвижва“, твърди главният изпълнителен директор на брокерската фирма Burgess Джонатан Бекет. „Имаме няколко заинтересовани страни“.

Отстъпката на Cakewalk възобновява надеждите за продажби и илюстрира цикличния характер на яхтения бизнес, който е свързан със съдбата на най-богатите хора в света.

След продължителен спад след финансовата криза през 2008 г. пазарът на яхти се подобрява, твърдят корабостроители, брокери и търговци. Спадът в броя на поръчките на нови яхти по време на кризата е последван от период на по-ниски цени и повече продажби на стари и среден клас яхти.

Промяната в цената на Cakewalk показва, че дори и най-високият сегмент на пазара не е пощаден от кризата. Сега тенденцията се обръща и корабостроителниците могат да се похвалят с нови поръчки на най-големите модели, докато цените удрят дъното.

"Пазарът в САЩ се възстановява“, твърди Роберт Морън, президент и основател на Moran Yacht & Ship.

Рекордна година

Този месец той е бил посредник на сделка за суперяхта с кодовото име Project Palo Alto, която ще бъде построена от Lurssen Werfit GmbH. По думите на Морън яхтата ще разполага с две площадки за хеликоптери, 12-метров плувен басейн и подводница. Според него сделката е помогнала за превръщането на тази година в рекордна по отношение на продажбите чрез посредничество.

Яхтената индустрия работи усилено, за да запази цените и имената на купувачите в тайна. Въпреки че Морън отказва да разкрие самоличността на човека, който стои зад проекта Palo Alto, името на калифорнийския град се свързва със собствениците на суперяхти и технологични милиардери от Силициевата долина като Пол Алън от Microsoft и основателя на Oracle Лари Елисън.

Броят на суперяхтите, продадени през първите шест месеца на 2014 г., е нараснал с 35%, в сравнение със същия период миналата година, сочат данни, предоставени от компанията Camper & Nickolsons International. В доларово изражение увеличение е с 29 на сто до 2,1 млрд. долара.

Растеж

Миналата година са направени 159 поръчки на нови яхти. За предходната година те са 152, а през 2011 г. - 141.

За най-големите модели яхти корабостроителите остават предпазливи, когато става дума за растеж на пазара, заради политическата несигурност в Русия и Близкия изток, откъдето са част от собствениците на най-големите яхти в света. Това, което е сигурно, е, че суперяхтите стават все по-големи.

От десетте най-големи яхти в света, проследени от Superyacht Times, седем са купени през последното десетилетие, включително 180-метровата Azzam, която е рекордьор. Половината пък са построени от Lurssen. Други като италианската Azimut-Benetti правят яхти, дълги над 80 метра, за да привлекат клиентите.

Плаващи имения

„Сега имаме три яхти в процес на строеж, така че това е доказателството, че пазарът става все по-голям“, коментира Винченцо Поерио, главен изпълнителен директор на Benetti. По думите му около 10 000 души в света могат да си позволят да си купят едно от тези плаващи имения. Само 700 души в момента са „наистина заинтересовани от ветроходство“.

„Има една шепа хора по света, които в момента наистина се интерeсуват от изграждането на най-големите яхти“, твърди Робърт Тен, мениджър продажби в холандската корабостроителница Oceanco. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:09 | 14.09.22 г.
fallback