Години наред Европейската комисия беше критикувана, а и много често осмивана, заради решението си да забрани продажбата на „дефектни“ плодове и зеленчуци. „Кривите краставици“, както придобиха публичност нестандартните плодове и зеленчуци, нямаха място, дори и в буквалния смисъл, на щандовете на супермаркетите.
Минаха години, преди Брюксел да признае за неадекватното си решение и да го отмени. И до днес обаче много магазини отказват да продават криви краставици и моркови или домати, които нямат почти идеална кръгла форма. Обяснението е просто – тези зеленчуци не привличат потребителите, а и заемат много място в магазините и складовете. Кривата форма се транспортира по-трудно, без да й бъдат причинени щети.
Така се стига до парадоксалното изхвърляне на 1,3 млрд. тона годна за консумиране храна годишно в световен мащаб. 900 млн. тона „се губят“ по пътя между производителите и търговците.
Това е в рязко противоречие на екологичната насоченост на движението Slow Food и оттам решават да започнат кампания за популяризиране на „дефектните“ плодове и зеленчуци.
Инициативата подема една от френските вериги супермаркети – Intermarché, разказват от организацията. Началото е трудно – потребителите не купуват от странно изглеждащите плодове и зеленчуци, макар и те да се продават на по-ниска цена.
Затова и от магазина решават да предприемат следващата стъпка – образователна кампания за своите клиенти. В магазина започват да предлагат на хората да тестват стоката и да се предлагат фрешове от „дефектните“ плодове и зеленчуци. Така клиентите скоро се убеждават, че вкусът не е много по-различен от перфектно изглеждащите идеално прави краставици и кръгли домати.
Много скоро инициативата става все по-популярна и дори в национален телевизионен ефир има призиви и други супермаркети да се поучат от идеята на Intermarche. И така от дефекта на плодовете и зеленчуците се получава ефектен удар на веригата магазини, за която всички във Франция говорят.