Миналата седмица певецът Нийл Йънг помоли чрез сайта си своите фенове да го последват в бойкотирането на неорганичния памук, пише BusinessWeek.
„Нужни са 2700 литра вода за отглеждането на памук за производството само на една тениска... Това е достатъчно количество, с което един човек да изкара 900 дни или достатъчно вода, която можете да пуснете в тоалетната 270 пъти“, изтъква рок музикантът, който е дългогодишен природозащитник.
Призивът на Йънг съвпадна с излизането на годишния доклад за 2013 г. за органичния памук, публикуван от Textile Exchange, който поглежда към десетте най-големи потребители на органичен памук по обем и растеж.
Тази година веригата за бърза мода H&M се очертава като номер едно потребител на органичен памук, следвана от C&A, Puma и Nike. През 2012 г. делът на използвания органичен памук от H&M беше 7,8%, а година по-късно се увеличи до 10,8%, посочва Triple Pundit.
Но списъкът на Textile Exchange не е пълен. В него влизат само данни за търговците на дребно, които доброволно са дали информация. Тази година 80 компании са избрали да предоставят подобни данни. Най-големият търговец на дребно в света – Wal-Mart, не се включи в проучването.
По думите на управляващия директор на Textile Exchange ЛаРий Пепър компанията не е участвала от години.
По отношение на растежа Пепър посочва, че „някои компании са с трицифрени показатели, докато други с двуцифрени“. Компания, наречена Stanley & Stella оглави списъка за 2013 г., последвана от Target. H&М и C&A останаха съответно на осмо и девето място по растеж, последвани от Inditex, компанията за бърза мода, която стои зад Zara.
Памукът е сред най-замърсените култури в света заради голямото използване на инсектициди. Информираността на потребителите притиска компаниите да търсят по-чисти възможности, а голяма част от търсенето е задвижвано от желанието за намиране на детски дрехи с по-добро качество, посочва Барбара Хуман, старши редактор в Association Organic Trade.
Американският пазар на органичен памук достигна 960 млн. долара миналата година, с 16,2% повече от 2012 г., посочва Хауман. Растежът е стабилен от 2003 г., когато пазарът достигна едва 85 млн. долара.
Нийл Йънг вероятно не е искал да промотира магазини като H&M, когато е качил публикацията на сайта си.
„Предприел съм стъпки за спирането на продажбите на на неорганичните тениски и други продукти, които вредят на Земята, от моите концерти и моя онлайн магазин“, пише музикантът.