Отварянето на ново кафене във виетнамската столица, където има повече кафенета на квадратна миля от където и да било другаде по света, може да не е толкова лесна задача. Тази седмица американската верига Starbucks отваря три нови заведения именно там, предава Ройтерс.
Утвърдената култура на пиене на кафе в страната означава, че Starbucks се потапя в един от може би най-трудните за нея пазари в момента. Напитката се продава евтино в нормалните кафенета, които са на почти всяка улица в града. Но има и места за по-взискателни клиенти, като веригите Trung Nguyen и Highland Coffee, от които филипинската компания Jollibee Foods притежава дял.
Starbucks търси възможност за растеж във Виетнам, като предлага „добри услуги“ със „страст и грижа“, твърди Джеф Хенсбъри, президент на веригата за Китай и Азиатско-тихоокеанския регион.
Той обаче избягва въпроса за амбициите на компанията, свързани с Виетнам, както и как тя възнамерява да се конкурира с участниците на този пазар. Трите кафенета Starbucks в Ханой ще се присъединят към списъка с останалите осем, който веригата отвори през февруари 2013 г. в икономическия център на Виетнам – град Хо Ши Мин.
„Бяхме внимателни за влизането ни на този важен пазар“, заяви Хансбъри пред репортери след церемонията по отрязването на червената панделка на кафене на Starbuck в центъра на Ханой.
„Ние възнамеряваме да растем в тази вълнуваща и динамична икономика“, добави той.
Икономиката на Виетнам обаче е загубила част от блясъка си. Някога разглежданата като следващия азиатски развиващ се пазар, Виетнам в момента е затънала в лоши дългове, неефективност и слаби обороти в търговията на дребно.
Множеството фалити, започнали през 2011 г., продължават. 18 000 компании сложиха край на дейността си, а общо 50 000 временно я прекратяват през първите пет месеца на годината, сочат официалните данни.
Много малки фирми са лишени от заеми, а въпреки че средната класа става все по-голяма, времената за повечето виетнамци са трудни. За Starbucks това също са сериозни предизвикателства.
Евтино кафе
Цените на Starbucks варират от 2,59 долара за черно кафе (около половината от средната дневна надница) и 4 долара за Asian Dolce Latte. Тези цени са малко по-високи или същите като тези, които предлагат Highland Coffee и Trung Nguyen.
За сравнение - хилядите кафенета по улиците на Ханой предлагат почистване на обувките, безплатен безжичен интернет и традиционно филтрирано студено кафе само за 47-71 цента.
За някои от тези традиционни кафенета Starbucks не е конкурент.
"Не виждам това като конкуренция като тази, в която големите риби изяждат малките риби“, твърди Нгуен Ван Тин, 54-годишен мъж, който управлява кафе-сладкарница – заведение, което дядо му създава през 1926 г.
Мрежата на Starbucks в страната включва 11 търговски обекта, разположени в два виетнамски града. Тя се изправя пред конкурента Highland Coffee, който има 50 заведения в пет града, както и пред Trung Nguyen, който твърди, че е продал 13 млрд. чаши кафе по света от стартирането на бизнеса си през 1996 г.
Trung Nguyen, която е собственост на местен бизнесмен, има заведения и извън Виетнам и изнася за 60 държави. Виетнамците консумират около 2 млн. чувала с кафе годишно и страната е вторият по големина износител на суровината в света. В деня на отварянето на първото кафене Starbucks в Ханой пред вратата се извива опашка. Някои виетнамци обаче твърдят, че предпочитат да пият обикновено и евтино кафе.
"Новодошлите, като Starbucks, правят сцената много по-интересна, но аз предпочитам да седя на улицата и да пия виетнамско кафе“, посочва Нгуен Мин Дук, който тъкмо е завършил университета. „Тези места са земни и наистина отговарят на възможностите ми“.
Любопитни факти за Starbucks вижте в материала на Bloomberg: