fallback

Christie's продаде творби за 4,5 млрд. долара през първото полугодие

Аукционната къща се радва на добри резултати за периода

17:29 | 16.07.14 г.

Аукционната къща Christie's е продала изящно и декоративно изкуство за 4,5 млрд. долара през първата половина на годината, което е с 22% повече в сравнение със същия период миналата година, съобщи тя. По същество това е рекордно висока сума за частната компания, базирана в Лондон.

3,6 млрд. долара са дошли от продажби на търгове, докато 828 млн. долара са от частно посредничество на продажби на изкуство. Частните продажби на аукционната къща са се увеличили с 16% в сравнение с първата половина на 2013 г., пише Wall Street Journal.

Конкурентната Sotheby's разкри, че е продала произведения на изкуството за 3,3 млрд. долара през първите шест месеца на годината. Това е с 29,4% повече в сравнение с миналогодишните резултати за същия период.

В свят, който процъфтява благодарение на умението да купуваш шедьоври, Christie's е предложила 52 произведения на изкуството, които са се продали за над 10 млн. долара всяко. Сред тях се нареждат картината „Black Fire I” на Барнет Нюман, продадена за 84,2 млн. долара, както и триптихът „ Three Studies for a Portrait of John Edwards” на Франсис Бейкън, който достигна цена от 80,8 млн. долара.

Аукционната къща дължи голяма част от успеха си на добрите резултати през пролетния сезон, в който се включиха много нови и любопитни купувачи, разкри главният изпълнителен директор на Christie's Стивън Мърфи. По думите му за 24% от участниците в търговете на Christie's през първото полугодие това е било първото участие в подобно събитие.

Много от новодошлите са заможни, по-млади колекционери от Азия, които искат да разширят колекциите си с всякакви неща – вино, часовници и творби на Анди Уорхол. В резултат от това аукционната къща планира да пусне допълнителни продажби в новото си пространство в Шанхай, след като то отвори врати през октомври. Освен това Christie's ще добави и още търгове в най-новото си пространство в Мумбай през 2016 г.

Christie's е продала следвоенно и съвременно изкуство за 1,3 млрд. долара. Сумата е с 30% по-висока от тази за първата половина на 2013 г. 939 млн. долара пък са дошли от продажбата на импресионистично и модерно изкуство. Тук увеличението спрямо миналата година е с 49%. Продажбите на бижута, часовници и вино са достигнали 455,5 млн. долара, с 20% повече от първото полугодие на 2013 г.

Азиатското изкуство обаче е отчело 15% по-малко продажби спрямо същия период миналата година. През 2014 г. Christie's е събрала от продажбите му 396,6 млн. долара. Тези резултати показват, че колекционерите на азиатско изкуство вероятно се притесняват от скока в цените. Дилърите твърдят, че купувачите вероятно спестяват пари, които да насочат към други категории изкуство като съвременното например.

Колекционерите в САЩ са похарчили два пъти повече от всички други тази пролет. Те са дали 1,8 млрд. долара за изкуство само в рамките на търговете на Christie's. Сумата е с 31% по-висока от тази за периода през 2013 г. Компанията заяви, че планира да се възползва от инерцията, набрана в САЩ. Тя ще направи това чрез преустрояване на малко пространство в Rockfeller Plaza в Ню Йорк, където ще добави допълнителни частни стаи, които да бъдат посещавани от купувачи, които не желаят да се показват публично.

Европейските колекционери са купили творби на обща стойност 1,5 млрд. долара – с 22% повече от миналата година. От Christie's твърдят, че конкуренцията от страна на китайските купувачи се увеличава. Последните са отговорни за 24% от общите продажби на аукционната къща през първата половина на годината.

Когато става дума за съвременно изкуство, наддаването става още по-ожесточено. През първите шест месеца на 2014 г. купувачите от най-големите региони на пазара на изкуство – САЩ, Европа и Азия, са прибрали съответно по около една трета от съвременните произведения, които са предложени на най-големите търгове на Christie's. Огромният интерес и конкуренцията са основен двигател, който избутва цените нагоре до рекордни суми за ново изкуство, коментира Мърфи.

Обикновено през юли и август пазарът на изкуство се успокоява, но продажбите отново се засилват през есента, най-вече в основните центове за изкуство – Лондон, Хонконг и Ню Йорк.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:51 | 13.09.22 г.
fallback