fallback

Barnes & Noble разделя бизнеса си на две

Бизнесът с електронни четци и книги ще бъде отделен от книжарниците

12:14 | 26.06.14 г.

Barnes & Noble ще се раздели на две, отделяйки нерентабилния си бизнес с електронните четци Nook от този с книжарниците. Решението е признание на трудностите, с които се сблъсква компанията в момент, в който е изправена пред огромната конкуренция на гиганти като Amazon в сектора за продажби на електронни книги и четци, пише Wall Street Journal.

Разделението, което се очаква да се случи до март 2015 г., ще направи Nook Media отделна публична компания, която ще се занимава с бизнеса с електронни четци и електронни книги, но и с книжарниците в колежите. Сред големите акционери в Nook Media ще бъдат Microsoft и Pearson. И двете компании са инвестирали в подразделението Nook Media, но нямат дял в Barnes & Noble.

Действията са част от най-новата серия корпоративни преструктурирания в медийната индустрия в последните няколко години и са опит на компаниите да акцентират повече върху по-силните си страни.

В случая с Barnes & Noble идеята е да се разделят бизнесът с магазини за търговия на дребно, който се бори с редица проблеми, и значително по-слабият бизнес с дигитални устройства и операции. От своя страна, книжарниците се борят със свиващия се пазар на хартиени книги и със силната конкуренция на Amazon.

Въпреки това компанията продължава да е печеливша. Благодарение на търговията на дребно компанията спечели 354 млн. долара за фискалната 2014 г., приключваща на 3-и май, преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация.

Nook обаче се изправя пред големи предизвикателства. В предходните две фискални години дигиталният бизнес на компанията загуби около 700 млн. долара преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация. Сумата е почти равна на печалбите на магазините на Barnes & Noble през същия период.

Въпреки че книжарниците в колежите са печеливши, те не изкарват достатъчно, за да компенсират загубите на Nook, като са изкарали едва 114,6 млн. долара през фискалната 2014 г.

Главният изпълнителен директор на Barnes & Noble Майкъл Хюсби ограничи значително загубите на Nook и ги редуцира до 217,6 млн. долара през фискалната 2014 г. Сумата е по-малко от половината на тази от предходната година.

Скорошното партньорство със Samsung Electronics обещава да ограничи финансовите разходи на Nook дори повече. Въпреки това компанията все още не прогнозира, че дигиталният бизнес ще започне да печели през тази фискална година.

Всичко това може да се окаже проблем за Microsoft, която помага финансово на Nook чрез петгодишен договор за 305 млн. долара, който изтича през 2017 г. Анализаторът на Maxim Group Джон Тинкър заяви, че както Microsoft, така и Pearson, ще трябва да решат какво искат да правят.

Говорителят на Microsoft, която притежава 16,8% от Nook Media, отказа да коментира.

Инвеститорите приветстваха новината за разделението, а акциите на Barnes & Noble поскъпнаха с 5 на сто по време на следобедната търговия вчера. Някои обаче видяха в решението отражение на провала на Barnes & Noble в бизнеса с дигитален софтуер и съдържание.

„Усилията им в дигиталния бизнес не са на нивото на техните конкуренти“, заяви Джеймс Макуиви, анализатор във Forrester Research.

Barnes & Noble обмисля разделянето на компанията от 2012 г. Смяната на топ мениджмънта на компанията миналото лято се оказа достатъчно за осъществяването на тази идея. По това време Хюсби обяви, че фокусът ще падне върху предоставянето на по-добро дигитално изживяване на клиентите в магазините.

В интервю, дадено в сряда, главният изпълнителен директор на компанията уточни, че обстоятелствата са се променили значително оттогава. Компанията е създала дигитална стратегия за своите книжарници в колежите и е редуцирала предлагането на продуктите, които не се продават добре. Barnes & Noble изясни допълнително бъдещето на своя бизнес с таблети чрез сключването на сделката със Samsung.

От своя страна, книжарниците на Barnes & Noble имаха по-добър от очакваното празничен сезон, разкри Хюсби. Той предполага, че бизнесът с физически копия на книги е много по-силен, отколкото мнозина са вярвали.

По думите му купувачите няма да усетят никаква разлика в преживяването в дигиталния магазин след разделянето на компаниите. Хюсби отказа да сподели повече подробности за предстоящата раздяла, включително за управлението на двете компании. Въпреки това уточни, че става дума за структурно разделение, а двете компании ще продължават да си помагат. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:54 | 12.09.22 г.
fallback