Добре дошли в ерата на азиатския потребител: една епоха, в която все по-заможната и увеличаваща се средна класа трансформира производството и инфраструктурата в Азия, а това води до огромно последици за световната икономика.
За да се възползват от растящото потребителско търсене на луксозни стоки, световните марки като Prada разширяват дейността си в Азия, която пък има най-голям принос за глобалния икономически растеж през последното десетилетие, пише CNBC.
Но историята на потребителите, която се развива през последните години, ще има ключова роля през предстоящите десетина години. Тя ще повлияе не само на търговията на дребно. Увеличаващият се брой азиатски туристи ще стане причина за промяна в производствената база и инфраструктурата, смятат анализатори.
Азиатската банка за развитие очаква Азия почти да удвои своя дял от световния БВП до 51% до 2050 г., спрямо 27% през 2010 г. Според нея доходът на глава от населението в региона може да нарасне шест пъти.
Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие Азия ще представлява около 66% от средната класа в света и 59% от потреблението на средната класа ще са концентрирани именно там до 2030 г.
Потреблението като дял от БВП в някои от големите икономики в Азия остава сравнително ниско, което означава, че потенциалното му въздействие върху икономическия растеж предстои да бъде усетено напълно, твърдят икономисти.
В Китай, страната с най-голямо население в света и втората по големина икономика, разходите на домакинствата като процент от БВП са около 36%, според данни на правителството. В САЩ делът е 69 на сто от БВП.
“Главният изпълнителен директор на всяка компания знае едно нещо: той трябва да има водеща позиция на пазара в Азия”, твърди Джон Рътлидж, главен инвестиционен стратег в Safanad в Калифорния. По думите му през следващите години Азия все повече ще измества Северна Америка и Европа като ключов пазар за потребителски стоки.
През това десетилетие БВП на Китай ще надмине този на САЩ и ще стане номер едно в света, докато БВП на Азия ще стане по-голям от този на ЕС и САЩ, допълва Рътлидж.