Седем години след като Walt Disney придоби Pixar студиото, познато с филми като „Играта на играчките“ и „Търсенето на Немо“, се сблъсква с три кризи, разкрива в нова книга президентът на дъщерното дружество Ед Катмул.
Разходите за направата на анимационни филми растат, пазарът на DVD се свива, а сред мениджмънта на компанията все повече се прокрадва усещането, че служителите се колебаят да изразяват честно мнението си, твърди Катмул в книгата си „Creativity Inc.”
След купуването на Pixar за 7,4 млрд. долара през 2006 г. изпълнителният директор на Disney Боб Айгър поставя Катмул и главния творчески директор Джон Ласитър начело на студиото и на анимационното подразделение на Disney. Решението се оказва изключително мъдро, като се има предвид успеха на „Замръзналото кралство“, който се превърна в най-касовия анимационен филм на всички времена.
Тези процеси обаче не се оказват безболезнени, разкрива 69-годишният Катмул, цитиран от Bloomberg.
„Всички ние се чудихме как бихме могли да поддържаме игривостта на Pixar, докато побеждаваме консерватизма, който често придружава успеха, а същевременно да се опитваме да печелим“, пише Катмул.
“Има една лекота и бързина в Disney, която искам да видя повече в Pixar”, отвръща на тези опасения Ласитър.
Тежки критики
Катмул и другите мениджъри в компанията събират повече от 1000 служители в атриума на централата си в Емеривил, Калифорния, през един мартенски ден на 2013 г. Поводът е събитие, наречено "Ден за бележки". На работниците е зададено предварително да споделят предложенията си за теми, които да бъдат обсъдени, да отправят критиките и предложенията си за това как компанията може да подобри работата си.
Ласитър получава две страници и половина критики. Хората се оплакват от прекалено натоварения му график, който кара всички да се подготвят прекалено много за срещите си с него. Освен това служителите посочват, че Ласитър пренася емоциите си от една среща в друга, оставяйки впечатлението, че е ядосан на всички, когато всъщност не е, посочва авторът на книгата.
„Тези две страници и половина бяха наистина трудни за четене“, казва Ласитър на служителите си същия ден. Въпреки това той подчертава, че мнението им е наистина ценно за него, а той е готов да работи за коригирането на грешките си.
Браян Фъргюсън, бивш аниматор в Disney, който напусна компанията миналата година и в момента преподава в Калифорнийския институт по изкуства във Валенсия, твърди, че конкуренцията за вниманието на Ласитър наистина е била проблем в студиото.
„То е както когато децата се бият за вниманието на родителите си“, посочва Фъргюсън в интервю, подчертавайки, че всяка секунда с Ласитър е смятана за нещо изключително ценно.
Най-голямата отплата
Катмул посочва в книгата си, че една от целите на Деня за бележки била да се вземе решение как разходите на студиото да бъдат намалени с 10 на сто.
През ноември Pixar уволнява около 5% от своите 1200 служители и затваря подразделението си във Ванкувър, Канада. По същото време студиото съобщава, че ще отложи излизането на филма „Добрият динозавър“ за ноември 2015 г. Това означава, че годината ще е първата от 2005 г. насам, в която Pixar няма да изкара филм.
Последната му анимационна продукция - „Университет за таласъми“ от 2013 г. събра 738 млн. долара по кината в цял свят. Бюджетът ѝ беше 270 млн. долара, включително разходите за разпространение и маркетинг, сочат данни на Boxoffice.com. В Деня за бележки служителите на компанията обсъждат 106 теми в рамките на 171 сесии, посочва в книгата си Катмул. След тази нелека задача всички са почерпени с хот дог и бира.
“Вярвам, че най-голямата полза от Деня за бележки беше, че показахме на хората, че не е страшно да казват какво мислят. Денят за бележки показа, че е ОК да не си съгласен“, пише Катмул.