"Може ли да използвам Олимпийските кръгове?“ - това е един от най-често задаваните въпроси на сайта на Международния олимпийски комитет (МОК), пише businessweek.com.
Петте кръга, пламъкът и няколко думи, производни от Олимпиада, са регистрирана търговска марка на глобалната организация.
Всяка страна, която се стреми да е домакин на Олимпийски игри, трябва първо да въведе специална защита за тези търговски марки. Русия например го направи през 2007 г., а законодателството на САЩ в тази сфера датира от 1978 г.
„Опитваме се да кажем на хората, че думата „Олимпиада“ не означава само състезание“, коментира Кели Мейсър, адвокат по интелектуалната собственост на Олимпийския комитет. Работата ѝ включва и отговарянето на постоянния поток запитвания за използването на кръговете и „свещената“ дума.
Във времето, в което се провеждат игрите в Сочи, юристите като Мейсър са почти толкова заети, колкото и атлетите. Екипът ѝ в Колорадо работи с още сътрудници в националните комитети, като постоянно наблюдава дали не се злоупотребява с Олимпийската интелектуална собственост.
„Искаме феновете да се вълнуват от игрите“, посочва Мейсър. Тя обяснява, че туитовете и постването на снимки от събития, на атлети, на медали, които включват логото на Олимпийските игри и защитените думи не нарушава търговската марка, стига обаче изображенията да не се използват с търговски цели.
Всеки може да си направи и тениски с Олимпийските кръгове, стига обаче да не ги продава, а да ги ползва сам, за лична употреба.
Много компании полагат усилия да се асоциират с игрите и маркетинговите им трикове стават все по-изискани. Миналата седмица обаче юристи хванаха PepsiCo в „издънка“ - една от секциите на сайта на компанията е била пълна с нелоялно използвани защитени изображения.
Най-много са всъщност злоупотребите именно в интернет. „Това е част от проблема, като живеем в толкова бързо развиваща се дигитална ера“, коментира Мейсър.