Едни от най-бляскавите реклами по телевизията или в списанията са тези на производителите на парфюми. Никол Кидман, Скарлет Йохансон, Шарлиз Терон и други звезди са свикнали да вдъхват онова чувство за вълшебство, което кара хората да се почувстват по-добре, като похарчат стотици долари за няколко унции ароматизирана течност. Това е ефективен и недотам оригинален начин да се продава един скъп продукт, но и напомня, че продавачите на парфюми имат достатъчно големи маржове, за да си позволят да плащат на лицата си милиони долари, пише BusinessWeek.
Две възпитанички на Станфорд са измислили по-евтин и не толкова бляскав начин да продават парфюм, който според тях е по-подходящ за начина на живот на съвременните жени. Ерика Шумейт и Кристин Луби тази седмица пуснаха своя първи аромат Pinrose в 10 разновидности, струващи по 50 долара всяка.
Те сами са създали ароматите, както често правят младите компании в Силициевата долина. Освен това са елиминирали посредниците, като продават стоката си директно по интернет. Ароматите имат игриви имена, като например Rooftop Socialite и Campfire Rebel, и се продават заедно с листовка, описваща на какъв човек биха се харесали.
Pinrose има и лек технологичен елемент. Има "търсачка на аромати", където клиентите отговарят на няколко въпроса, след което с помощта на алгоритъм им се предлагат три варианта, които би трябвало да им харесат. Шумейт е учила психология на ароматите в университета и е приложила знанията и опита си, за да разработи въпросите и алгоритъма. Според основателите на фирмата системата работи успешно в 75% от случаите.
Индустрията на парфюмите е по-малка, отколкото може би си мислите. Тя е концентрирана в Ню Джърси и Франция, където има общо четири фирми, произвеждащи ароматите. Друга малка група компании след това купуват "сока", както е известна течността сред експертите, и го продават на други компании, които просто поставят марките си върху бутилките.
Пазарът на парфюми се оценява на 6 млрд. долара в САЩ и 30 млрд. долара в световен мащаб, отбелязва Businessweek.