Има причина пиците с пълнени с кашкавал корички в Pizza Hut да са по-скъпи. Кашкавалът и сиренето като цяло са най-скъпите продукти за пицариите- например те представляват около 35-40% от разходите за хранителни стоки в Papa John's, а цената им непрекъснато нараства, пише Businessweek.
Според изчисления на Bloomberg цената на моцарелата е скочила с около 16% от началото на декември, а чедърът е поскъпнал с около 25%.
Лошото време в Европа и Нова Зеландия и високите разходи за фураж през 2013 г. удариха глобалното производство на мляко, особено през първата половина на годината, според анализ на сайта за селскостопански новини Capitalpress.com. В резултат на това американските мандри са изнесли повече сирене и кашкавал в чужбина: през първите 10 месеца на 2013 г. износът се е увеличил със 17% спрямо 2012 г. Голяма част от него е отишла в Южна Корея, Мексико и Китай. Очаква се потреблението в САЩ да се увеличи с 2% през тази година, а до края на 2014 г. запасите вероятно ще са най-ниски от 10 години насам.
Това едва ли ще засегне сериозно веригите за пица. Другите разходи за продукти като месото и пшеницата намаляват - макар че зимното време и разпространението на свинския грип не работят в тяхна полза.
Въпреки че разходите за стоки и суровини не засягат пряко цената на дребно на пиците, те могат да окажат косвено въздействие. Франчайзинговите обекти например, които купуват съставките от компанията-собственик на веригата, могат да започнат да предлагат по-малко отстъпки или промоции, ако суровините им са по-скъпи.
„В тази система има сравнително фиксирана печалба", обяснява Майкъл Лоутън, главен финансов директор на Domino. "Променяме цените в зависимост от движението на цените на стоките. Това очевидно ни засяга. В дългосрочен план стоките, също като всички останали разходи, са проблем, защото искаме франчайзинг партньорите ни да имат добри финансови резултати", допълва той.