В Копенхаген вали сняг, докато полет DY7041 на Norwegian Air Shuttle излита. На борда на самолета има близо 300 пътници, повечето от които са норвежци, шведи и датчани, очакващи с нетърпение да се измъкнат от мрака, обхванал техните страни в края на ноември. Те ще пристигнат във Флорида по-бързо от обичайното благодарение на директния полет от Скандинавия до Форт Лодърдейл. На всичкото отгоре ще платят доста ниска цена: билетите струват малка част от тези, предлагани от по-големите авиопревозвачи, пише Businessweek.
Главният изпълнителен директор на Norwegian Air Shuttle Бьорн Кьос също е тук, за да отпразнува полета. Високият 67-годишен мъж с прошарена коса, падаща над яката му, има място в първа класа. Придружаван е от антураж, включващ сина му Ларс Ола, който управлява програмата за лоялност на клиентите; тук е и главният финансов директор на фирмата, както и двама важни инвеститори. Екипажът от Тайланд се суети около шефа. Кьос е в приповдигнато настроение - смее се много.
"В наши дни много скандинавци посещават Флорида", казва Кьос на английски със силен акцент. "Очевидно тази тенденция ще се засилва през идните години", допълва той. Пътниците се возят на един от новите Boeing 787 Dreamliner на норвежката компания. Кьос се хвали колко малко гориво харчи самолетът, колко по-тихи са двигателите му и колко по-свеж е въздухът в него.
Norwegian Air Shuttle е четвъртата по големина нискобюджетна авиокомпания в Европа. До неотдавна тя бе малко позната извън Скандинавия. След това през 2012 г. Кьос прави най-голямата поръчка на самолети в историята на Стария континент, като купува 222 самолета от Boeing и Airbus за 21,5 млрд. долара. Повечето от тях са Boeing 737 MAX8s и Airbus A320neo, които ще започнат да пристигат през 2016 г. Кьос ще ги използва, за да увеличи присъствието на превозвача в Европа и да конкурира трите водещи нискобюджетни авиокомпании: ирландската Ryanair, британската EasyJet и германската Air Berlin.
Миналата година Norwegian придоби първите си два самолета Dreamliner, всеки от които струва по 289 млн. долара. Кьос ги използва за по-евтини международни полети до далечни места като Ню Йорк, Лос Анджелис и Банкок, конкурирайки установените компании, извършващи полети между Европа и САЩ с билета за 180 долара между Ню Йорк и Осло - 10% от еквивалентен билет на British Airways. На практика Кьос иска Norwegian да се превърне в глобална версия на Southwest Airlines.
В миналото и други авиокомпании са използвали този подход и са се проваляли. Кьос обаче е сигурен, че Norwegian ще успее, защото разполага с Dreamliner и нова група от клиенти: нововъзникващата средна класа на Китай и Индия. Той прогнозира, че през следващите 10 години броят на клиентите на самолетните компании ще се увеличи с 500 млн. души и се надява да ги привлече с ниски цени на билетите.
"В бъдеще човек ще може да пътува до Азия без пари", казва той. "Мислите си, че се шегувам. Почакайте и ще видите".
Макар и неизвестен извън авиационната индустрия, Кьос е знаменитост в родната си страна. Той е норвежкият Ричард Брансън. В началото на 2000-те години Кьос пусна евтини полети до регион, който от дълго време бе доминиран от SAS. Тогава SAS, която е контролирана от правителствата на Норвегия, Швеция и Дания, предлагаше едни от най-високите цени на билетите в Европа. "Той промени живота на много, много скандинавци", твърди анализаторът от First Securities ASA Ханс Ерик Якобсен.