Главните готвачи със звезди от Michelin в Токио вдигат тост за усилията на премиерa Шиндзо Абе да съживи японската икономика, пише Bloomberg. Слабата йена и по-силните корпоративни печалби връщат гурме-вечерите в менюто на туристите и местните бизнесмени.
Тайванските гости в Quintessence изобщо не се замислят, когато плащат над 5000 долара за бутилка вино. "Твърдят, че е евтино", споделя главният готвач на френския ресторант с три звезди Шудзо Кишида. Заведението му е в Токио, където има най-голяма концентрация на ресторанти със звезди от Michelin от всеки друг град в света.
Откакто Абе пое поста през декември, йената е поевтиняла с над 10% спрямо повечето основни валути, а темпото не икономически растеж непрекъснато се ускорява.
Обещанието на премиера да съживи икономиката на Япония чрез комбинация от финансови облекчения, стимули и регулаторни реформи е основната причина за 10-процентното увеличение на продажбите в Ginza Kojyu, коментира главният готвач на ресторант Тоору Окуда. Сред специалитетите, които предлага той, е печена змиорка в сос от костите на рибата, сладко оризово вино и захар. "Страхотно е - чуждестранните клиенти се увеличават заради поевтиняващата йена", допълва той.
Разходите на туристите и фирмите са компенсирали загубата на приходи миналата година, когато местна организация наложи ограничения за почерпките на доктори от фармацевтичните компании, допълва той.
През април миналата година Съветът за лоялна търговия, който се бори за етика във фармацевтичния бранш, въведе таван от 50 долара на човек за вечери или обеди в ресторант, на които докторите се информират за лекарства.
В същото време според японската компания за кредитни карти JCB Co. през първите седем месеца на годината транзакциите с корпоративни кредитни карти в скъпите ресторанти на Токио са скочили с 25%. Средните разходи на клиент в заведенията, които сервират вечеря, през август са нараснали с 1%, според данни на Японската асоциация за хранително обслужване.
Броят на чуждестранните туристи в Япония се е повишил с 23% до рекордните 4,95 млн. души през първата половина на 2013 г., показват изчисления на Японската национална туристическа организация.
Според Кишида тайванците, тайландците и гостите от Хонконг харчат повече отчасти заради забогатяването на родните им икономики. Вечерята в неговия ресторант струва около 200 долара за 13 ястия, като менюто се сменя всеки ден с изключение на две ястия: предястие от козе мляко и сладоледен десерт.