Най-богатият китаец Уан Дзиенлин започна изграждането на огромен развлекателен комплекс на североизточния бряг на Китай, пише CNBC. Официалното откриване на проекта през почивните дни бе съпроводено от звездно събитие, на което присъстваха филмовият магнат Харви Уайнстайн и знаменитости като Леонардо ди Каприо, Никол Кидман и Джон Траволта.
Плановете са Qingdao Oriental Movie Metropolis - проект за 8,2 млрд. долара, включващ 20 филмови студиа, осем хотела, два музея и китайска версия на емблематичния надпис "Холивуд" в Лос Анджелис, да отвори врати през 2016 г.
За имотния магнат Уан, чиято компания Wanda Group неотдавна придоби американската верига от кина AMC Theatres, адаптираният надпис не е просто отдаване на почит към Холивуд, но и заявка за световната слава, която той предрича за китайската филмова индустрия.
В речта си по време на церемонията Уан отбеляза размера и бързия растеж на китайския филмов пазар, като заяви, че Китай е "бъдещето на развитието на световния филмов пазар". Той спомена и амбициите си да "промени статуквото на липсата на глобални филмови марки в Китай", като посъветва международните играчи, че "първите, които започнат да си сътрудничат с Китай, ще са първите, които ще пожънат ползите" от това.
Някои експерти обаче се питат дали Китай е в състояние да изгради глобална филмова индустрия с влияние, съпоставимо с това на Холивуд? На теория това е възможно, но ще са нужни доста време, талант и средства, както и голяма доза презокеанско сътрудничество.
Основателят на Village Roadshow Pictures Грег Кут твърди, че ключът към изграждането на индустрия с глобално влияние е привличането на глобален талант. Анализаторът от Stifel Nicolaus Бен Мобил е на същото мнение.
Въпреки че Китай разполага с предостатъчно инвестиционен капитал, в страната липсват стимули за международните филмови продуцентски компании, отбелязва Кут. Той посочва, че в Австралия и Малайзия например държавата предлага данъчни облекчения, докато в Китай това не е така.
Роля играе и цензурата."Холивуд е доста свободен пазар, така че възможно ли е да се постигне успех в продукцията на съдържание без да има открит и свободен медиен пазар?" пита Дейвид Банк, анализатор от RBC Capital. Друг въпрос според Банк е дали Китай може да създава филми, които да се възприемат добре от международната публика. "Глобалните франчайзи са културно неутрални", посочва Банк.
Таунсенд Бъкълс, анализатор от JPMorgan, също е на мнение, че културата е проблем. "Предизвикателството е да бъдат извадени китайските културни елементи, които вероятно ще бъдат част от някои от тези филми, и да се направи така, че те да се харесват на чуждестранни аудитории", обяснява Бъкълс. "Не мисля, че има много филми, които са успели да постигнат това".
Според Василий Карасьов, анализатор от Sterne Agee, изграждането на "нов Холивуд" е доста трудна задача от всеки погледнат ъгъл. Това не означава, че е невъзможна, но ще е нужно най-малкото доста време.