Благодарение на милионите лоялни фенове Шинтаро Цуджи - 85-годишният основател на базираната в Токио компания Sanrio, създала образа Hello Kitty, е милиардер, пише Bloomberg.
От раждането на Hello Kitty през 1974 г. Цуджи завладява сърцата и портфейлите на момиченца, жени и знаменитости като Лейди Гага. Той лицензира героя, който присъства под формата на плюшени играчки, върху самолети, чанти за голф и дори вибратори.
От началото на тази година акциите на Sanrio са нараснали почти два пъти в сравнение с 38% ръст на основния японски индекс Nikkei 225. Фирмата, която продава картички с образа на котето, управлява тематични паркове и произвежда и разпространява филми, регистрира продажби за 74,25 млрд. йени (898,6 млн. долара) за изминалата фискална година, завършила през март.
Цуджи е президент и главен изпълнителен директор на Sanrio, а синът му Кунихико, който е на 61 години, е главен оперативен директор и старши вицепрезидент. Милиардерът, който никога не е попадал в международни класации на най-богатите хора в света, контролира 1,8 млн. акции от Sanrio пряко и още 18,1 млн. чрез Кунихико и тръстове, притежавани от съпругата му Ясуко.
Милиардерът, който пише в бюлетините на фирмата под псевдонима Strawberry King (Ягодовия крал), е роден в заможно семейство, управлявало ресторанти и хотели в префектурата Яаманаши на около 63 мили от Токио. Цуджи има самотно и трудно детство. Майка му умира, когато той е на 13 години и го оставя в ръцете на роднините, които го тормозят. Става бюрократ, но на 33-годишна възраст се отказва от тази професия, за да започне собствен бизнес.
През 1960 г. Цуджи основава Yamanashi Silk Center Co. с капитал от 1 млн. йени. Фирмата продава копринени стоки и плажни сандали. Въвежда първия си герой - Strawberry (Ягодка), през 1962 г., като за първи път използва запазени права за подобен тип продукт.
Бумът на Hello Kity е през 1975 г., когато Цуджи пуска на пазара първия артикул с образа на популярното коте - портфейл за монети. Малко след това обаче възрастните хора губят интерес към нея. След това през 1990 г. тя отново изживява период на подем. През 2000 г. в Сингапур клиенти се впускат в ръкопашен бой, за да си купят кукли Hello Kity от ресторантите на McDonald's.
Цуджи преориентира компанията към лицензиране на интелектуалната ѝ собственост на фирми, произвеждащи различни стоки на базата на героите на Sanrio, вместо да се съсредоточи изцяло върху продажбата на собствените ѝ продукти. Благодарение на тази стратегия през последните четири години маржът на печалбата ѝ се е удвоил до 27%.
През 2011 г. Sanrio успява да натрупа 21,1 млрд. йени в брой благодарение на сделки за изделия с образа на Hello Kitty, включително дрехи и бижута, продавани в магазините на Wal-Mart, Zara и Swarowski. Фирмата, в която работят 766 души, разчита на силния си растеж в САЩ, Централна и Латинска Америка, особено в Мексико, както и в Азия.
От 11-те анализатори, които следят Sanrio, петима препоръчват да се купуват акции на дружеството, петима смятат, че трябва да се изчака, а един е на мнение, че книжата трябва да се продават.
Повече за създателя на Hello Kitty вижте в материала на Bloomberg!