fallback

Италия бори рецесията с пуловери за 1280 долара

На луксозните стоки се падат едва 15,5% от износа на италиански стоки

13:02 | 07.07.13 г.
Автор - снимка
Редактор

В малък цех в италианското село Соломео няколко жени внимателно оглеждат една по една жилетки от коприна върху осветени маси, като проверяват всеки шев и бримка. Когато бъде намерена дупка, жилетката се отделя в чувал за поправка или рециклиране, пише Bloomberg.

Така работи модната компания на Брунело Кучинели, която продава пуловери за по 1280 долара. Продажбите ѝ през миналата година са нараснали с 15%. Фирмата е светъл лъч надежда в държава с рекордна безработица, индустриално производство, свило се с 25% от 2007 г. насам, и най-дългия период на икономически спад от над 20 години. Кучинели, който продава 3/4 от изделията си в чужбина, твърди, че останалата част на Италия трябва да последва модела му: да произвежда качествени стоки и да ги продава навсякъде, особено извън пределите на Италия. Тази формула работи за компании като производителя на обувки Tod's SpA, фирмата за слънчеви очила Luxoticca Group SpA и производителя на луксозни стоки Prada SpA. Тя работи особено добре и при Brunello Cucinelli SpA, чиито акции са нараснали със 162% от първичното публично предлагане преди около година. 

"Италианските фирми трябва да се реформират към по-добър и по-висок стандарт", твърди Кучинели. "Ако имаш фирма, която не продава стоки или услуги в чужбина, а работи единствено на вътрешния пазар, тя ще продължи да плаща цена за това". От друга страна компаниите, мислещи международно, могат да изживеят "Ренесанс", прогнозира бизнесменът. Италия обаче е изправена пред сериозни пречки, които не ѝ позволяват да последва тази мечта. Продажбите в чужбина на дрехи, текстил, кожа и др. подобни изделия през миналата година са нараснали само с 2,6% - малко над общия износ, който се е увеличил с 2,3%. На луксозните стоки се падат едва 15,5% от износа на стоки, сочат данни на браншовата организация Confindustria. Това не е достатъчно, за да предизвика икономическо възстановяване. В същото време мерките за икономии и реформите, проведени под натиска на ЕС, до момента не дават нужния резултат по отношение на конкурентоспособността. За да последват примера на Кучинели, италианските компании трябва да променят начина, по който правят бизнес, твърдят експертите от Goldman Sachs Group Inc. в доклад през април. Те трябва да засилят своята конкурентоспособност чрез по-висока производителност, по-силен фокус върху износа и интегриране в "глобалната верига на доставките". Една от големите пречки за конкурентоспособността е размерът на италианските фирми, които като цяло са по-малки от тези в други европейски страни. Това им пречи да осъществяват сериозни икономии, които са нужни, за да могат да навлязат на чужди пазари. Именно износът обаче може би е най-голямата надежда за бъдещето. През двете години до края на 2014 г. износът на Италия ще се увеличи с двуцифрено число, което би могло да подпомогне възстановяване на икономиката през 2015 г., прогнозират от Istat. 

Емануел Балдачи от Istat е на мнение, че все повече фирми ще спечелят от успешното пренасочване на основната част от продажбите си извън Европа в полза на нововъзникващи икономики в Азия и Южна Америка.

"Успехът на Cucinelli на пазари като Азия ни дава надежда", отбелязва Марко Тарика, който ръководи международния отдел в търговската асоциация Unimpresa. "Той показва, че историята и културата зад марката "произведено в Италия", независимо дали става въпрос за храна, дрехи или машини, се смятат за гаранция за качество от Русия до Далечния изток и Южна Америка, а това означава, че можем да продаваме там много повече, отколкото в момента", допълва той. Cucinelli продава само 25% от своите пуловери, кожени чанти и колани в Италия. Международната насоченост на фирмата явно дава резултати: през миналата година продажбите ѝ са скочили до 280 млн. евро. Нарастващата цена на акциите на дружеството от първичното ѝ публично предлагане през април 2012 г. направиха собственика ѝ милиардер.

Това му позволи да раздаде на сегашните си и бивши служители коледни бонуси за общо 5 млн. евро. Той ги съветва да не харчат много и да избягват да теглят кредити, въпреки че прогнозира светло бъдеще за страната си. 

"В света има огромно търсене, а в Европа сме цели 250 млн. души. Как можем да се боим, че няма да има място за нас и продуктите ни в бъдеще?", пита той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:02 | 07.09.22 г.
fallback