Когато става въпрос за закупуване на дрехи, най-важните неща са размер, външен изглед и удобство. Така че на пръв поглед изглежда, че това е бизнес, който трудно може да се измести в мрежата. Но всъщност това е и голяма заблуда: онлайн търговците са толкова успешни, че поставят бъдещето на цялата индустрия в опасност, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Актуалният доклад Which Businesses Will Make the Cut на базираната в Лондон инвестиционна банка GP Bullhound дава представа за проблемите, с които търговците на дребно могат да се сблъскат. В САЩ облеклото е вторият по-важност бранш в онлайн търговията след компютрите и технологията. Според доклада ръстът на онлайн продажбите на облекло в САЩ в периода между 2012 и 2016 г. ще е около 16% общо.
Същевременно модните магазини по търговските улици се борят с тренда. Както показват най-новите данни, британските търговци на дребно на текстил, облекло и обувки са отчели през април 2013 г. едва с 1,3% по-високи приходи, отколкото през предходната година – а цените остават същите.
Марк Андрийсен, водещ рисков инвеститор, заяви наскоро пред технологичния блог Pando Daily: "Търговците на дребно ще излязат от бизнеса, и онлайн търговците на дребно ще са тези, от които ще се купува всичко. Вие дори няма да имате право на избор".
Наистина ли обаче изходът от играта е предрешен? Наистина ли офлайн търговците трябва да се откажат от своя дял от световния пазар на дрехи, който според анализатори от Market Line се оценява на 1,3 трилиона долара? Или все пак те имат шанс срещу чистите онлайн конкуренти чрез комбиниране на физически продажби и интернет търговия?
"Търговията на дребно не е мъртва", казва Джъстин Кук, ръководител на маркетинг отдела в британската верига за търговия на дребно Topshop, част от групата Arcadia. "Като всеки сектор, и този трябва също да представя постоянно иновации и да се развива, за да не губи своята актуалност".
За тази цел търговията на дребно намери нова дума - "Omnichannel", безпроблемна комбинация от канали. Например клиент вижда в интернет нещо, което му харесва, поръчва си го и го получава от най-близкия магазин. Или влиза в магазина, харесва дадена дреха, но там липсва правилният размер. Затова той поръчва онлайн една бройка и куриерът доставя новата дреха на домашния адрес.
„Ние вярваме, че онлайн търговията ни и нашите клонове са свързани безпроблемно", казва Кук. „Къде завършва или започва пътуването не е важно, докато клиентите имат последователен и реален опит във всеки канал и се наслаждават на времето, прекарано с марката", казва маркетинг експертът.
Изследването на GP Bullhound е проведено от Саша Афаназиева, която е заместник-изпълнителен директор на банката. По думите много неща са заложени на карта, а повечето търговци на дребно изкарват малко средства от онлайн бизнеса си. Производителят на луксозни стоки Burberry например използва интернет, за да развива успешно своята марка, но според проучването едва 6 на сто от печалбата идват от онлайн бизнеса. Ситуацията е различна само в каталожните дилъри – Otto например продава около 53 процента от стоките си в мрежата.