fallback

Електрическите автомобили носят и заплахи за околната среда

Производството им нанася повече щети от това на стандартните автомобили, но предимствата им нарастват с увеличаване на жизнения им цикъл

13:35 | 06.10.12 г. 7

Електрическите автомобили може да замърсяват околната среда повече от задвижваните с бензин или дизелово гориво, сочи ново изследване на норвежкия Университет за наука и технологии, публикувано в Journal of Industrial Energy и цитирано от ВВС.

Изследването разкрива, че емисиите парникови газове нарастват драматично, ако за производството на електроенергията, с която се задвижват вече и автомобили, се използват въглища. Заводите за производство на електромобили също така изхвърлят повече токсични вещества, отколкото тези за стандартните автомобили, се посочва в публикацията в специализираното издание.

В определени отношения обаче използването на елекромобили не е лишено от смисъл, подчертават авторите на изследването.

Екипът проучил влиянието на жизнения цикъл на обикновените и електрическите автомобили. По същество било разгледано как производството, употребата и краят на жизнения цикъл на автомобила се отразяват върху околната среда, обяснява един от авторите на изследването, проф. Андерс Хамар Стрьоман.

„Етапът на производство на електромобилите се доказва като значително по-натоварващ за околната среда“ в сравнение с това на бензиновите и дизеловите машини, отбелязва проучването. „Потенциалът за глобалното затопляне от производството на електромобили е около 2 пъти по-голям от този при стандартните превозни средства“, се добавя там.

Нещо повече, произвежданите акумулатори и електрически двигатели изискват много токсични материали като никел, мед и алуминий. Следователно киселинното въздействие е много по-голямо, отколкото при производството на стандартни автомобили.

„Сред останалите проучени въздействия в анализа, включващи възможността да ефекти, свързани с киселинните дъждове, проблемите на пренасяните по въздуха частици, смога, токсичността за хората, токсичността за екосистемите и изчерпването на изкопаемите горива и минерали, електромобилите постоянно се представят по-зле или еднакво със съвременните превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива, въпреки на практика нулевите преки емисии по време на работа“, подчертава проф. Стрьоман.

При положение, че производството на електромобили е толкова вредно за околната среда, те вече са се оказали сериозни замърсители, преди още да излязат на пътя, се изтъква в изследването. Ако обаче след това те се зареждат с електроенергия, произведена от източници на слаби въглеродни емисии, могат да предложат „възможност за съществено ограничаване на емисиите парникови газове“ в дългосрочен период.

Но в региони, където изкопаемите горива са основен източник на електроенергия, електромобилите не могат да предложат съществена полза и дори могат да нанесат повече вреди, предупреждават авторите на доклада. „Противопоказно е да бъдат лансирани електромолиби в региони, където електроенергията се произвежда главно от въглища или дори от изгарянето на тежък петрол“, убедени са те.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:33 | 13.09.22 г.
fallback