За да стане животът в периферията на еврозоната още по-сложен, кризата засегна емблематичната за държавите от Южна Европа кафе култура, пише FT.
Италианците са принудени да намалят консумацията на капучино и еспресо, а испанците – на любимото им кортадо, което допринася за спада на цените на кафето на едро, отбелязва изданието.
Цената на висококачествената арабика на стоковата борса в Ню Йорк се понижи с 43% до 1,75 долара за паунд (малко над 450 г) от достигнатия през 2011 г. връх. Миналата година цената на кафето надвиши 3 долара за паунд заради лошата реколта в Колумбия.
В Италия, която е вторият най-голям вносител на кафе в Европа, търсенето през миналата година е намаляло до 5,68 кг на човек, което е най-ниско от 6 години, показват данни на базираната в Лондон Международна организация на кафето (International Coffee Organisation).
„Продължаващата криза е ударила консумацията на кафе в Италия“, потвърждава и Алесандро Полохас, президент на браншовата асоциация в страната и главен изпълнителен директор на търговеца на кафе Imperator.
Испания, която е четвъртият в Европа вносител на кафе, също е свила потреблението на ароматната напитка. Консумацията на глава от населението в страната намалява вече пета година, сочи още статистиката.
Негативно влияние върху южноевропейските пазари оказват и модерните технологии в сектора и повишаването на потреблението на кафе капсули, както и повишаването на консумацията на ободряващата напитка у дома, вместо в заведения.
В по-стабилните държави от еврозоната картината на кафе индустрията обаче е коренно различна. В Германия и Франция, които са съответно първият и третият най-голям вносител на кафе в Европа, потреблението силно нараства.