На "Виа дел Корсо", основната търговска артерия в италианската столица, в разгара на август, повечето магазини са отворени, но минувачите се разминават по тротоарите с празни ръце.
Шепа клиенти, основно туристи, обикалят край рафтовете в магазините, където изглежда са влезли по-скоро, за да се разхладят, отколкото за да изпразнят портфейлите си.
"Кризата е за всички", отговаря посетител, който си тръгва без да е купил нищо, обръщайки се към един настоятелен продавач.
В бутика за готово облекло Barone продавачка сгъва лениво купчините цветни фланелки, които скоро ще бъдат върнат в кашоните. Клиентите са рядкост.
"Разпродажбите не минаха много добре", обяснява Фабио Антиколи, отговорник в магазина за облекло Roberto Anticoli, марка, създадена от неговия брат. "Пропуснатите печалби тази година са големи".
Центърът на Рим е облагодетелстван от постоянен приток на туристи, "само че тази година туристът е беден", със съжаление казва търговец, подпрял се на лакът зад тезгяха.
Летните разпродажби бяха "много лоши" в сравнение с миналата година, според сдружението на търговците Confesercenti, със спад на приходите от близо 20 % в историческия център, който може да стигне минус 30 %, та дори и минус 40% в крайните квартали.
На две крачки от площад "Свети Петър", на прашната витрина на магазин за детско облекло Cicogna, голи кукли манекени са изоставени зад една желязна решетка, която е спусната окончателно.
Шикозната "Виа Кампо Марцио", която е зад парламента, също страда от отлива от магазините, които са станали част от историята на страната. Сладкарницата Conti и магазинът за луксозни обувки Nando er Cazolaio пуснаха кепенци.
Същият епилог и за намиращия се съвсем наблизо бутик за бельо, който от 1938 година се рекламираше с мотото: "Да помогнем на жените да решат малките си проблеми с облеклото".