В мрежата не всички клиенти са равни. Особено, когато става въпрос за пазаруване. Ако в магазина продавачът наблюдава в директния си контакт с клиента конкретни неща, като например облекло, бижута и външен вид, то в интернет значение има поведението при сърфиране - който знае нещо повече за интересите и покупателната способност, по-лесно ще стигне до портфейлите на клиентите, пише Wall Street Journal.
Колко далеч се е развило проучването на поведението онлайн показва един американски портал за резервиране на пътувания. При него дори и компютърната операционна система на клиента е от решаващо значение при определянето дали за резервация да му бъдат предложени скъпи или евтини хотелски стаи.
Американският портал за пътуване Orbitz следи например за това, какъв компютър използва потенциалният купувач. Ако става дума за компютър на Apple, сайтът предоставя на вниманието на посетителите си най-луксозните хотели и коли. Използва ли се персонален компютър с Windows обаче, офертите са по-изгодни.
С този различен подход туристическият портал отговаря на констатациите от проучвания, които показват, че потребителите на Apple харчат с около една трета повече за хотелски престой от потребителите на конвенционални компютри с Windows. По този начин онлайн порталът не се държи по-различно от собственика на магазина за дрехи или бижута на улицата Maximilian в Мюнхен или на хамбургската Jungfernstieg.
Само че традиционните магазини разполагат с друга налична информация. Ако продавачите в магазин на Dolce & Gabbana или Versace могат по външния вид на потенциалните клиенти да направят извод за портфейлите им, онлайн търговците на дребно трябва да разчитат на така наречените данни за проследяване. Те подсказват на операторите на сайта кои страници потребителят е посетил преди това, кои продукти е купил и колко често той използва компютъра си.
А ако ползва компютър на Apple, операторът на сайта може да се радва. Защото собствениците на Mac, iPad или iPhone печелят според анализаторската компания Forrester средно по 100 000 долара на година - с една четвърт повече от ползвателите на PC. Продукт на Apple в интернет е нещо като Porsche в традиционния свят, пише още Wall Street Journal. И кара знакът на долара да заблещука в очите на продавачите.