fallback

Местните власти в Китай са принудени да продават луксозните си автомобили

Оправданията са с правителствената политика за пресичане на злоупотреби сред чиновниците, но основната причина е липсата на приходи, коментира наблюдател

13:44 | 26.06.12 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Притиснатите във финансово отношение местни управи в Китай започнаха да предлагат на търг луксозните автомобили на своите длъжностни лица в рамките на усилията за повишаване на приходите, които са тежко засегнати от забавянето на икономиката на страната, съобщава британският вестник Financial Times.

Крайбрежният град Уънджоу, разположен в югоизточната част на страната, продаде 215 автомобила през уикенда, набирайки 10,6 млн. юана (1,7 млн. долара). Градската управа планира до края на годината да продаде общо 1 300 коли, което е над 80% от автомобилния ѝ парк.

Приходите на Уънджоу от данъци и продажба на земя намаляват след годините на бурен ръст. При положение, че бизнесът с по-висока степен на риск има проблеми с изплащането на задълженията си, бремето се прехвърля върху местните управи. Китайски държавни медии отбелязват, че аукционите трябва директно да подкрепят бюджетите на градовете.

Уънджоу не е единственият случай. От Кунмин на юг до Датун на север чиновниците затягат коланите, като понижават разходите за банкети, отказват пътувания и намаляват броя на луксозните автомобили с тъмни стъкла, които отдавна са въпрос на стандарт, дори при средното ниво управници.

„Това е признак за трудностите, пред които са изправени градските финанси“, заяви професор Тао Ран, експерт по местните управи в Националния университет в Пекин.

Макар в Китай и преди да се били организирани аукциони на такива автомобили, случаите зачестиха през последните месеци, а държавните медии призоваха още чиновници да последват примера.

На градовете бе препоръчано да запазят полицейските автомобили и линейките, но да продадат седаните, които са в разрез с държавната политика. Около един от всеки 5 автомобила Audi в Китай е собственост на местните власти, сочат оценки от бранша.

Най-фрапантните примери, като полицаи с Porsche или Maserati с военни номера, вече предизвикаха гнева на китайците заради корупцията сред чиновниците и ги накараха да публикуват онлайн снимки на колите. Чрез насърчаването на аукционите, правителството иска да потисне този гняв, още повече, че в края на годината предстои смяна на висшите ръководни постове в страната, което се случва веднъж на десетилетие.

Местните власти обаче, които показаха слаба заинтересованост от досегашните критики, изглежда са мотивирани в основна степен от икономическото забавяне. Понижаването на цените на недвижимите имоти им отне приходите от продажбите на земи, които традиционно са ключов източник на средства в брой, а ръстът на бюджетните приходи е с около 20 процентни пункта по-нисък от миналогодишния.

Колите на чиновниците струват на Китай около 100 млрд. юана (12,6 млрд. евро) годишно и продажбата на луксозните возила е лесен, макар и временен, източник за запушване на дупките в местните финанси.

Юлин, град в провинция Шаанси, който доскоро процъфтяваше благодарение на въглищните си мини, набра 5,6 млн. юана (700 хил. евро) само за ден от продажбата на 19 автомобила, или средно по 292 хил. юана (37 хил. евро) на кола, сочат данни на официоза People’s Daily. Бяха предложени черни Audi – автомобилният избор на китайската бюрокрация – макар че най-търсена беше марката Toyota Land Cruiser, желана заради черните пътища в района.

Други градове, сред които Чанджоу и Нанчан, обявиха, че са започнали да предлагат автомобили на търг още от миналата година.

Тенденцията се разпространява и към по-бедните населени места, като Юенан, земеделско селище в централен Китай, което се похвали на официалния си уебсайт, че на търг, проведен на 18 юни, е продало автомобили на стойност 220 хил. юана (28 хил. евро).

Местните власти твърдят, че аукционите са техният начин за осъществяване на политиката на правителството, насочена към прекратяване на злоупотребите или дори незаконните покупки на коли за чиновниците. Но изискванията в тази насока са от 1994 г., което не пречеше по никакъв начин автомобилният парк на местните управи да нараства постоянно.

„Това не е само заради реформите“, твърди проф. Тао. „В доста от случаите липсата на средства е основната причина“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:21 | 12.09.22 г.
fallback